KelabMama

“Nasib baik anak-anak di car seat.” Ibu Kongsi Pentingnya Car Seat Bayi Selepas Alami Kemalangan

Kredit gambar: Facebook

Kita tidak boleh mengubah nasib kita, tetapi kita boleh mengambil langkah berjaga-jaga sewaktu dalam perjalanan bersama yang tersayang.

Car seat bayi dan kanak-kanak adalah amat penting untuk keselamatan anak-anak kita. Mama perlu menyesuaikan anak-anak dengan car seat sejak mereka masih bayi agar mereka selesa dan tidak meragam apabila diletakkan di dalam kerusi ini semasa dalam perjalanan.

Seorang ibu berkongsi pengalamannya apabila dia diduga dengan kemalangan kereta yang ngeri bersama anak-anaknya. Dia juga berkongsi bahawa pentingnya car seat ini. Ibu ini berharap para ibu bapa dapat mengambil pengajaran daripada kejadian ini.

Peristiwa Yang Tidak Dapat Dilupai

“Saya ingin berkongsi pengalaman saya untuk semua ibu bapa yang mempunyai anak. Walau bagaimana pun kami berhati-hati, kemalangan tidak dapat dielakkan. Tetapi kami boleh mencegah perkara asas.

Pada 2 Julai, kami sekeluarga mengalami kemalangan jalan raya.

Kredit gambar: Facebook

Trak pikap melanggar belakang sebuah sedan putih dan sedan putih itu melanggar kami dengan kuat (kereta kami berwarna hitam). Di dalam kereta itu terdapat seorang anak perempuan berusia 3 tahun 8 bulan dan anak lelaki berusia 8 bulan.

Mujur Ada Car Seat!

Kredit gambar: Facebook

Nasib baik anak-anak saya ada di car seat. Orang tua hanya terhantuk kepalanya dan tidak mengalami kecederaan yang besar. Badan anak yang lebih kecil tidak terlepas dari car seat. Saya berharap setiap ibu bapa baru dapat memahami kepentingan car seat.

Kami sangat bertuah kerana anak kami selamat

Tetapi kita tidak akan bernasib baik jika kita tidak membenarkan anak-anak kita duduk di car seat. Sekarang ini, car seat tidak begitu mahal sehingga kita tidak boleh membelinya.

Tetapi jika sesuatu berlaku kepada kanak-kanak itu, Tidak kira berapa banyak wang yang anda ada, anda tidak boleh membelinya semula.”

Kepentingan Car Seat Bayi

Kredit gambar: Healthline

Pediatric Trauma melaporkan bahawa dalam kemalangan, Rear-Facing seats akan membuai dan bergerak bersama kanak-kanak dalam seat untuk mengurangkan tekanan pada leher mereka dan saraf tunjang mereka yang rapuh. Mama perlu ingat bahawa kekuatan tulang meningkat dengan usia, bukan saiz, jadi walaupun anak anda besar untuk usia mereka, tulang belakang mereka masih perlu dilindungi.

Menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) Amerika Syarikat, memasang seatbelt kanak-kanak di car seat bayi yang bersesuaian seperti umur dan saiz, booster seat dan tali pinggang keledar dapat mengurangkan risiko kecederaan serius dan juga maut.

Untuk pengetahuan Mama, car seat bayi mengurangkan risiko kecederaan dalam kemalangan:

Kredit gambar: Carsome

Selepas itu, kajian dari Montana State University juga mendapati bahawa tempat duduk booster, tempat duduk kereta dan tali pinggang keledar berkesan untuk menyelamatkan nyawa kanak-kanak, manakala tempat duduk booster mengatasi yang lain dalam mengurangkan kecederaan ringan khususnya dalam kalangan kanak-kanak berumur 8-12 tahun.

Oleh itu, Mama haruslah mengutamakan keselamatan anak-anak. Pesan Mama Siti untuk mereka yang baru sahaja menjadi ibu bapa di luar sana adalah sila invest dengan car seat bayi demi keselamatan anak-anak. Mama boleh baca disini sebagai panduan untuk membeli car seat bayi atau kanak-kanak sesuai dengan usia mereka.

Seperti apa yang ibu tadi kongsikan berkata, kita boleh membeli kereta dan barangan lain tetapi kita tidak boleh membeli nyawa yang sudah kehilangan. Semoga perkongsian ini bermanfaat buat Mama dan sekeluarga.