KelabMama

HIDUP PERLUKAN PENGORBANAN

Menghayati konsep korban dan pengorbanan dalam Islam sangat besar ertinya dalam kehidupan seharian kita umat Islam. Nabi Ibrahim as. sanggup berkorban anaknya Nabi Ismail as. demi seruan Allah SWT. Hikmah korban adalah mengingati peristiwa ini bagi menimbulkan rasa kesyukuran atas nikmat Allah SWT.  Konsep ini jika difahami dan dihayati serta dilaksanakan dalam kehidupan akan membawa kejayaan dalam apa juga bidang seperti pelajaran, perniagaan dan ibadah. Berkorban masa dan tenaga akan membuahkan hasil dalam kehidupan. Ia juga memupuk semangat berkorban dalam kehidupan.

Justeru, kejayaan seseorang biasanya diukur daripada pencapaian cemerlang dan pengorbanan yang telah dilakukan dalam kehidupannya. Memahami konsep korban dan pengorbanan dan melaksanakannya adalah perjuangan dalam kehidupan. Oleh itu setiap daripada kita mestilah sanggup berkorban demi menegakkan Islam dan melaksanakan ibadahnya yang diwajibkan ke atas kita melaksanakannya.

 

PENGERTIAN KORBAN BAGI SEORANG IBU

Ibu adalah orang yang terpenting dalam kehidupan kita. Semua individu bertanggungwajab untuk melayani mereka dengan baik selagi mereka masih bernyawa di muka bumi ini. Pengorbanan ibu amat besar. Tanpa seseorang ibu, kita tidak dapat dilahirkan di dunia ini. Tidak dapat dinafikan bahawa, ibu mengandungkan kita selama 9 bulan dan membesarkan kita sejak kecil lagi. Walaupun bukan semua orang dibesarkan dalam keadaan yang sempurna serta berhidup mewah yang dilengkapi oleh segala keperluan dan kehendak dalam kehidupan, namun bukan senang bagi seseorang ibu membesarkan anaknya. Untuk membesarkan seorang anak, ibu tersebut perlu meluangkan masa, berkorban tenaga, emosi dan wang tanpa mengharapkan apa jua sahaja balasan. Hakikatnya, ibu bukan sahaja seorang wanita yang memikul tanggungjawab sebagai seorang ibu, isteri, pekerja dan anak. Malah, mereka juga sebagai orang yang melahirkan malah melindungi dan mendidik supaya anak menjadi manusia berjaya dan berguna kepada agama, bangsa dan negara.

 

BERKORBAN UNTUK NEGARA

Dalam konsep berkorban untuk negara, kita harus sanggup berkorban nyawa demi negara yang kita cintai. Orang yang sanggup berkorban untuk negara akan mempertahankan negara daripada ancaman luar. Setiap individu di negara ini harus mempunyai perasaan cinta akan negara untuk membangunkan negara. Selain itu rela melakukan atau menyerahkan sesuatu termasuk nyawa sebagai tanda kebaktian kepada negara. Sebagai rakyat negara ini, kita bertanggungjawab untuk menjaga dan mempertahankan negara serta bersatu demi keselamatan dan kemakmuran negara. Konsep berkorban ini juga mestilah dipandang lebih luas dalam kehidupan kita. Konsep korban dan ibadah korban adalah amalan mulia dalam Islam.

Dalam kehidupan kita mestilah sentiasa berkorban sebagai contoh berkorban masa untuk kejayaan pada masa depan. Berkorban tenaga untuk kejayaan keluarga dan masyarakat yang harmoni dan sejahtera. Untuk melaksanakan perpaduan ummah juga semua umat Islam mestilah berkorban memberikan idea ke arah kemajuan, melaksanakan kebaikan dalam perpaduan ummah yang semakin diasak oleh pengaruh luar. Begitu juga dalam usaha memastikan kelangsungan bangsa dan agama terutama daripada segi menegakkan agama Islam yang suci. Setiap niat suci dan kerja murni akan mendapat keredaan dan lindungan Ilahi.

 

 Selamat Hari Raya Aidil Adha

 

 

 

Sumber: Internet