KelabMama

ERGOBABY PASTIKAN SI COMEL SELESA KETIKA DIKENDONG

Jika tugasan mengendong bayi biasa dilakukan ibu, apa kata serahkan urusan ini kepada bapa kerana kini dengan penggendong bayi Ergobaby si comel selesa berada dalam dakapan bapa dan mampu membawa bayi mereka ke mana saja.

                Ergobaby sangat ringan diperbuat daripada fabrik lembut bagi memudahkan pergerakan dan pernafasan si comel. Ia juga melindungi bayi daripada kesejukan. Dengan tali melengkung pada bahu, alat ini sesuai digunakan tanpa mengira fizikal bayi sama ada kecil atau besar seterusnya menempatkan bayi dalam kedudukan selamat. Prestasi Ergobaby sememangnya hebat kerana direka untuk ibu bapa aktif yang sering berada di luar rumah.

 

Kriteria Utama Apabila Memilih Baby Carrier

 

Umur Bayi

Umur bayi memainkan peranan yang penting dalam memilih baby carrier yang betul untuk bayi anda. Dari bayi yang baru lahir sehingga kira-kira 5 bulan, sebelum bayi anda ada kekuatan yang cukup di leher mereka untuk menyokong kepala mereka secara bebas, ia adalah penting untuk mempunyai baby carrier yang baik iaitu baby carrier yang menyediakan sokongan leher yang mencukupi untuk bayi anda. Bayi julat umur ini digunakan untuk kedudukan mereka di dalam rahim dan mungkin lebih suka kedudukan lebih semula jadi yg beredar atau katak kecil apabila mereka sedang dijalankan.

 

Berat & Ketinggian Bayi Anda

Setiap bayi adalah sangat berbeza dalam berat badan dan ketinggian. Memilih baby carrier berdasarkan semata-mata mengikut umur mereka mungkin bukan kaedah yang paling ideal. Ia adalah penting untuk juga mengetahui had berat disyorkan (atau selesa)  untuk setiap jenis baby carrier. Walau bagaimanapun tidak semestinya kita boleh mengendong sehingga berat yang di syorkan kerana bergantung kepada si pemakai. Satu lagi aspek yang anda ingin mempertimbangkan adalah had ketinggian. Ini penting kerana setiap baby carrier direka untuk menjadi seimbang untuk bayi saiz yang tertentu, dengan menggunakan lebih dari itu ia boleh menjadi tidak selesa untuk kanak-kanak dan juga penggendong bayi.

 

Pembangunan Fizikal Peringkat Bayi Anda

Bagi bayi muda di bawah umur 5 bulan, ia adalah terbaik untuk menggunakan pembawa bayi yang tidak berstruktur seperti pouch, ring sling atau wrap. Bayi yang baru lahir dan bayi yang tidak lagi mempunyai sokongan leher yang baik dan masih belum boleh duduk tanpa bantuan tidak perlu diletakkan di dalam keadaan tegak semata-mata kerana pergerakan akan menyebabkan kepala bayi untuk bergolek ke kiri dan kanan, yang mana boleh mengakibatkan kecederaan whiplash.  Bayi yang baru lahir hendaklah sentiasa diletakkan di dalam carrier sedikit condong yang menyokong tulang belakang memanjang untuk mengelakkan keadaan tulang belakang yang dikenali sebagai Spondylolisthesis. Apabila bayi telah mendapat kawalan yang baik dan leher boleh duduk dengan baik tanpa bantuan, mereka akan menjadi lebih sesuai dengan carrier berstruktur . Ini juga peringkat di mana bayi yang lebih baik boleh menikmati alam sekitar di sekeliling mereka. Anda perlu ingat untuk memilih baby carrier dengan kualiti yang baik yang dapat memberi sokongan  untuk belakang bayi dan tulang belakang.

 

Ergonomik

Kebanyakan bahagian bayi atau kanak-kanak kecil badan masih di peringkat formatif, terutamanya tulang belakang mereka. Baby carrier yang  baik direka secara ergonomik untuk tidak menghalang pertumbuhan semula jadi kanak-kanak.  Bayi atau kanak-kanak kecil harus berada dalam kedudukan semula jadi dan seselesa yang mungkin.

 

Kualiti Baby Carrier

Pada masa sekarang terdapat pelbagai jenama dan jenis  baby carrier. Seiring dengan perkembangan trend terdapat juga fake baby carrier yang di jual dengan harga jauh lebih murah tetapi kualiti rendah dan keselamatan tidak terjamin. Adalah amat penting untuk memastikan kualiti baby carrier dan juga tahap keselamatannya sebelum memilih baby carrier untuk dibeli.

 

Kemudahan Penggunaan Baby Carrier

Baby carrier telah lama gunakan cumanya kini telah di komersilkan. Kebanyakan pemilihan baby carrier adalah berdasarkan keselesaan bayi dan juga untuk kemudahan si pemakai carrier. Kemahiran mengenakan baby carrier adalah sama seperti kehendak bayi anda duduk dalam carrier. Kedua-duanya boleh di ajar dan di biasakan.

 

Estetik

Selain dari pada untuk kemudahan bergerak bersama bayi anda, salah satu ciri yang kian di ambil berat adalah design dan material baby carrier tersebut. ada sesetengah yang memilih praktikal dari segi penggunaan dan ada juga yang melihat praktikal dan penggayaan. Ini bergantung kepada si pemakai sama si ibu atau ayah.