KelabMama

Panduan Bacaan Doa Tahlil Ringkas Yang Lengkap Dan Mudah Dihafal

Kredit gambar: Mohd Shukri Mohd Yassin / Shutterstock.com

Lazimnya, bacaan doa tahlil akan diadakan setiap kali mengadakan kenduri arwah untuk dihadiahkan pahala bacaannya kepada orang yang telah pun meninggal dunia.

Selain dibacakan untuk orang yang sudah meninggal, doa tahlil juga dibaca bagi mendapatkan kelapangan di dalam kubur nanti.

Bacaan doa tahlil ini selalu dibaca setiap hari khamis malam jumaat secara berjemaah atau pun secara individu. Ianya juga dinamakan acara keagamaan kerana kebanyakan bacaan dalam doa tahlil ini diambil daripada Al-Quran dan Al-Hadis.

Bacaan Doa Tahlil Mengikut Susunan

Kredit gambar: Bicara Menteri

#1. Bermula dengan membaca ayat pembuka Al-Fatihah

إلَى حَضْرَةِ النَّبِيِّ الْمُصْطَفَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالِهِ وَصَحْبِهِ شَيْءٌ لِلّهِ لهُمُ الْفَاتِحَةُ
ثُمَّ إلَى حَضْرَةِ إِخْوَانِهِ مِنَ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَاْلأَوْلِيَاءِ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِيْنَ وَالصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِيْنَ وَاْلعُلَمَاءِ وَاْلمُصَنِّفِيْنَ وَجَمِيْعِ اْلمَلاَئِكَةِ اْلمُقَرَّبِيْنَ، خُصُوْصًا سَيِّدنَا شَيْخِ عَبْدِ اْلقَادِرِ الجَيْلاَنِي رَضِيَ اللهُ عَنْهُ اَلْفَاتِحَة،

Ila hadrotin nabiyil musthofa muhammadin Shollallahu ‘alaihi wasallam, wa alihi wa shohbihi syaiun lillahi lahumul fatihah. Tsumma ila hadroti ikhwanihi mibal anbiyaai wal mursaliin wal awliyaai wasyuhadaai washoolihiina washohaabati wattabi’iina wal ‘ulamaai wal mushonnifiina wa jamii’il malaaikatil muqarrabiin, khushushon sayyidina syech abdul qadir al jailani radhiya Allahu ‘anhu al fatihah.

#2. Al-Fatihah

Kredit gambar: AnyFlip

Maksudnya:

“Aku berlindung kepada Allah daripada syaitan yang dilemparkan. Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Yang maha pengasih lagi maha penyayang. Yang memerintah hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah. Hanya kepadaMu kami memohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus, iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka, bukan jalan orang-orang yang dimurkai dan bukan pula jalan orang-orang yang sesat. Semoga Engkau mengabulkan permohonan kami.”

#3. Membaca Surah Al-Ikhlas (3 kali)

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

قُلْ هُوَ اللهُ اَحَدٌ. اَللهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُوْلَدْ. وَلَمْ يَكٌنْ لَهُ كُفُوًا اَحَدٌ

Maksudnya:

“Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Katakanlah, ‘Dialah satu-satunya. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu. Dia tidak mempunyai anak dan tidak diperanakkan. Dan tiada seorang pun yang setara dengan Dia.”

#4. Tahlil dan Takbir.

لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ وَاللهُ اَكْبَرُ

Maksudnya: “Tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah. Allah Maha Besar.”

#5. Surah Al-Falaq.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

.قُلْ اَعُوْذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ

.مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ

.وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ اِذَا وَقَبَ

.وَمِنْ شَرِّ النَّفَاثاتِ فِى الْعُقَدِ

.وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ اِذَا حَسَدَ

Maksudnya:

“Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Katakanlah, ‘Aku berlindung kepada Tuhan yang mengawal fajar dari kejahatan makhluk-Nya. Dari kejahatan malam ketika gelap. Dan dari kejahatan ahli-ahli sihir yang menghembuskan nafasnya pada simpul-simpul. Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila dia hasad.’”

#6. Tahlil dan Takbir.

لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ اللهُ اَكْبَرُ

Maksudnya: “Tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah. Allah Maha Besar.”

#7. Surah An-Nas.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

.قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ

.مَلِكِ النَّاسِ

.اِلَهِ النَّاسِ

.مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ

.الَّذِى يُوَسْوِسُ فِى صُدُوْرِ النَّاسِ

.مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ

Maksudnya:

“Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Katakanlah, ‘Aku berlindung kepada tuhan manusia, raja manusia. Tuhan manusia, dari bisikan jahat syaitan yang biasa bersembunyi. Yang membisikkan kejahatan ke dalam dada manusia. Daripada syaitan dan manusia.’”

#8. Tahlil dan Takbir.

لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ اللهُ اَكْبَرُ

Maksudnya: “Tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah. Allah Maha Besar.

#9. Permulaan Surah Al-Baqarah.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

المّ. ذَلِكَ الكِتابُ لاَرَيْبَ فِيْهِ هُدَى لِلْمُتَّقِيْنَ. الَّذِيْنَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيْمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ. وَالَّذِيْنَ يُؤْمِنُونَ بِمَا اُنْزِلَ اِلَيْكَ وَمَا اُنْزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْاَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ. اُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ، وَاُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ .

Maksudnya:

“Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Alif Lam Mim. Maka tidak ada keraguan dalam buku ini. Sebagai petunjuk bagi mereka yang bertakwa. Iaitu orang-orang yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan solat, dan menafkahkan sebahagian rezki yang Kami anugerahkan kepada mereka. Dan mereka yang beriman kepada Al-Quran yang telah diturunkan kepadamu (Muhammad SAW) dan kitab-kitab yang telah diturunkan sebelumnya, serta mereka beriman kepada hari akhirat. Merekalah yang masih mendapat hidayah dari tuhan mereka. Merekalah orang yang beruntung.”

#10. Surah Al-Baqarah ayat 163.

وَاِلَهُكُمْ اِلَهٌ وَّاحِدٌ لاَ اِلَهَ اِلاَّ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ

Maksudnya: “Dan Tuhan kamu ialah Tuhan Yang Maha Esa. Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Dia yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.”

#11. Ayat Kursi (Surah Al-Baqarah ayat 255)

للهُ لاَ اِلَهَ اِلاَّ هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ، لاَ تَاْ خُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ، لَّهُ مَا فِى السَّمَوَاتِ وَمَا فِى الْاَرْضِ، مَنْ ذَا الَّذِى يَشْفَعُ عِنْدَهُ اِلاَّ بِاِذْنِهِ، يَعْلَمُ مَا بَينَ اَيْدِيْهِمِ وَمَا خَلْفَهُمْ، وَلاَ يُحْيِطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ اِلاَّ بِمَا شَاءَ، وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَوَاتِ وَالْاَرْضَ، وَلاَ يَئُودُهُ حِفْظُهُمُا، وَهُوَ الْعَلِىُّ الْعَظِيْمُ

Maksudnya:

“Allah, tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Dia yang hidup kekal lagi berdiri sendiri. Tiada tidur dan tiada tidur. Kepunyaan-Nya apa yang ada di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafaat di sisiNya melainkan dengan izinNya. Dia tahu apa yang ada di hadapan dan di belakang mereka. Mereka tidak mengetahui sesuatu dari ilmuNya melainkan apa yang dikehendakiNya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dia tidak rasa berat menjaga mereka berdua. Dia Maha Tinggi dan Maha Tinggi.”

#12. Istighfar 3x

اَسْتَغْفِرُاللهَ الْعَظِيْمَ

Maksudnya:

“Aku memohon ampun kepada Allah Yang Maha Esa.” (Allah), tiada Tuhan melainkan Dia yang hidup lagi berjaga-jaga. Aku bertaubat kepada-Nya.

Hadis Keutamaan Tahlil.

اَفْضَلُ الذِّكْرِ فَاعْلَمْ اَنَّهُ لَااِلَهَ اِلَّا اللهُ، حَيٌّ مَوْجُوْدٌ

Maksudnya: Sebaik-baik zikir yang diketahui ialah lafaz ‘La ilaha illahah”, tiada Tuhan selain Allah, zat kehidupan dan bentuk.”

لَااِلَهَ اِلَّا اللهُ، حَيٌّ مَعْبُوْدٌ

Maksudnya :

“Tiada Tuhan selain Allah, zat yang hidup dan yang disembah.”

لَااِلَهَ اِلَّا اللهُ، حَىٌّ بَاقٍ الَّذِيْ لَا يَمُوْتُ

Maksudnya: “Tiada Tuhan selain Allah, zat kekal yang tidak akan mati.”

#13. Tahlil 33 kali

لَااِلَهَ اِلَّا اللهُ

Maksudnya: “Tiada Tuhan selain Allah.”

#14. Dua Kalimat Syahadat.

لَا اِلَهَ اِلَّا اللهُ مُحَمَّدٌ رَّسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

Maksudnya: “Tiada Tuhan selain Allah. Nabi Muhammad SAW adalah utusan-Nya.”

#15. Selawat ke atas Nabi.

اَلَّلهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ، اَلَّلهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَسَلِّمْ

Maksudnya:

“Ya Allah, limpahkanlah selawat ke atas Sayyidina Nabi Muhammad SAW. Ya Allah, limpahkan shalawat dan salam ke atasnya (Nabi Muhammad SAW).

اَلَّلهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ، يَا رَبِّ صَلِّ عَلَيْهِ وَسَلِّمْ

Maksudnya:

“Ya Allah, limpahkanlah rahmat ke atasnya (Nabi Muhammad SAW). Ya Tuhanku, limpahkanlah selawat dan salam kepadanya (Nabi Muhammad SAW).”

#16. Tasbih.

سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ.* 10 سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللهِ الْعَظِيْمِ وَبِحَمْدِهِ

Maksudnya:

“Maha Suci Allah dan dengan memuji-Nya. Maha Suci Allah dan dengan memuji-Nya. (10 kali). Maha Suci Allah dan dengan memuji-Nya. Maha Suci Allah Yang Maha Agung dan dengan memuji-Nya

#17. Selawat ke atas Nabi.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى حَبِيْبِكَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلِّمْ *3 اَجْمَعِيْنَ

Maksudnya:

“Ya Allah, tambahkanlah rahmat dan kesejahteraan kepada kekasih-Mu, iaitu penghulu kami, Nabi Muhammad, keluarganya, dan seluruh sahabatnya. (3 kali). Al Fatihah.”

#18. Surah Al-Ahzab ayat 56.

اِنَّ اللهَ وَمَلاَئِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ، يَا أَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيْمًا

Maksudnya:

“Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bacalah selawat untuknya dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya.”

#19. Surah Al-Fatihah.

اَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

اَلْحَمْدُ لِلهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ. اَلرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ. مَالِكِ يَوْمِ الدِّيْنِ. اِيَّاكَ نَعْبُدُ وَاِيَّاكَ نَسْتَعِيْنُ. اِهْدِنَا الصِّرَاطَ الَّمُسْتَقِيْمَ. صِرَاطَ الَّذِ يْنَ اَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوْبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّيْنَ. اَمِينْ

Maksudnya:

“Aku berlindung kepada Allah daripada syaitan yang dilemparkan. Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Yang maha pengasih lagi maha penyayang. Yang memerintah hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah. Hanya kepadaMu kami memohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus, iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka, bukan jalan orang-orang yang dimurkai dan bukan pula jalan orang-orang yang sesat. Semoga Engkau mengabulkan permohonan kami.”

Kredit gambar: Umroh.com

Pembacaan susunan tahlil ini dilakukan setelah selesai membaca Surah Yasin. Susunan bacaan tahlil ringkas ini biasanya dibaca oleh orang ramai pada pelbagai majlis di pelbagai tempat terutamanya di makam, masjid, rumah, serta majlis taklim.

Semoga dengan perkongsian doa ini Mama mendapat manfaat dan pahala yang berpanjangan!


Tingkatkan amal ibadah lain dengan panduan dan bacaan yang betul seperti dikongsikan DI SINI.


Dapatkan e-baucar istimewa apabila Mama mengundi jenama barangan bayi dan keperluan ibu hamil kegemaran Mama di Motherhood Choice Awards 2022 hari ini!