KelabMama

Rasa Tak Selamat Bila Jalan Jauh? Jom Buang Rasa Takut Dengan Amal 6 Doa Perjalanan Jauh Mengikut Aturan Ini

doa perjalanan jauh

Kredit gambar: dinkes.kalbarprov.go.id

Nabi Muhammad S.A.W sangat menggalakkan umatnya agar mengamalkan doa perjalanan jauh dan perlindungan diri ketika bermusafir atau keluar ke mana-mana supaya sentiasa berada dalam lindungan Allah S.W.T. Diriwayatkan daripada Anas ibn Malik, katanya: Nabi Muhammad S.A.W bersabda:

Apabila seseorang lelaki keluar dari rumahnya dan berkata: “Dengan nama Allah, aku bertawakkal kepada Allah; tiada daya dan tiada kekuatan melainkan dengan Allah,” berikut akan dikatakan kepadanya pada waktu itu: “Engkau diberi petunjuk, terbela dan dilindungi.” Syaitan-syaitan akan pergi jauh daripadanya dan syaitan yang lain akan berkata: Bagaimana kamu boleh berurusan dengan orang yang telah diberi petunjuk, dibela dan dilindungi?

Oleh itu, sebelum memulakan dan sedang berada dalam perjalanan, sentiasalah mulakannya dengan memohon doa kepada Allah dan berzikir agar perjalanan itu kekal selamat pergi dan balik.

Di bawah ini, turutan doa yang boleh anda semua amalkan, jom lihat!

Senarai Doa Perjalanan Jauh Agar Kekal Selamat dan Dilindungi

#1. Doa Sebelum Memulakan Perjalanan

Pilihan 1:

اَللّٰهُمَّ هَوِّنْ عَلَيْنَا سَفَرَنَا هَذَا وَاطْوِعَنَّابُعْدَهُ اَللّٰهُمَّ اَنْتَ الصَّاحِبُ فِى السَّفَرِوَالْخَلِيْفَةُفِى الْاَهْلِ

Allahumma hawwin ‘alainaa safaranaa hadzaa waatwi ‘annaa bu’dahu. Allahumma antashaakhibu fiissafari walkhaliifatu fiil ahli

Maksudnya:

“Ya Allah, mudahkanlah perjalanan kami ini, dan dekatkanlah kejauhannya. Ya Allah yang temanilah kami dalam perjalanan, dan Engkau lindungilah keluarga kami ini”.

Pilihan 2:

اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَضِلَّ أَوْ أُضَلَّ أَوْ أَزِلَّ أَوْ أُزَلَّ أَوْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ أَوْ أَجْهَلَ أَوْ يُجْهَلَ عَلَىَّ

Allahumma inni a-‘udzu bika an adhilla aw udholla, aw azilla aw uzalla, aw azhlima aw uzhlama, aw ajhala aw yujhala ‘alayya

Maksudnya:

“Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu, janganlah sampai aku tersesat atau disesatkan (syaitan atau orang jahat), tergelincir atau digelincirkan orang lain, menganiaya atau dianiaya orang lain, dan berbuat bodoh atau dibodohi orang lain”.

(Hadis Riwayat Abu Daud dan At Tirmidzi)

#2. Doa Keluar Rumah

بِسْمِ اللَّهِ ، تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ ، وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّه

Bismilaahi tawakkaltu ‘alallahi wa laa hawla wa laa quwwata illaa billaahi

Maksudnya:

“Dengan menyebut nama Allah, aku menyerahkan diriku pada Allah dan tidak ada daya dan kekuatan selain dengan Allah saja”.

#3. Membaca Doa Naik Kenderaan

سُبْحَانَ الَّذي سَخَّرَ لَنا هَذَا وَما كُنَّا لَهُ مُقْرِنينَ، وَإِنَّا إلَى رَبِّنَا لَمُنْقََلِبُونَ

Subhaanalladzii sakhkhara lanaa hadzaa wamaa kunnaa lahuu muqriniin, wa innaa ilaa rabbinaa lamunqalibuun

Maksudnya:

“Maha Suci Tuhan yang telah menundukkan semua ini bagi kami padahal kami sebelumnya tidak mampu menguasainya, dan sesungguhnya kami akan kembali kepada Tuhan kami (di hari kiamat)”.

#4. Membaca Ayat Kursi

Kredit gambar: www.quranwazaif.com

Rasulullah S.A.W bersabda:

يا علي: إذا خرجتَ منْ منزلك تريدُ حاجةً فاقْرَأ آية الكرسي، فَإن حاجتك تقضى إن شاء الله تعالى

Maksudnya:

“Wahai Ali, jika kamu keluar dari rumah untuk hajat yang sangat penting maka bacalah ayat al-Kursi nescaya hajat kamu akan tercapai dengan keizinan Allah SWT”.

#5. Doa Memohon Perlindungan Semasa Perjalanan

Pilihan 1:

اَلْحَمْدُللهِ الَّذِيْ سَلَّمَنِيْ وَالَّذِيْ آوَانِيْ جَمَعَ الشَّمْلَ بِيْ

Alhamdu lillaahil-ladzii sallamanii wal-ladzii aawaanii wal-ladzii jama’asy-syamla bii

Maksudnya:

“Segala puji milik Allah yang telah menyelamatkan aku dan yang telah melindungiku dan yang mengumpulkan aku dengan keluargaku”.

Pilihan 2:

سُبْحَانَ الَّذِى سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ وَإِنَّا إِلَى رَبِّنَا لَمُنْقَلِبُونَ اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ فِى سَفَرِنَا هَذَا الْبِرَّ وَالتَّقْوَى وَمِنَ الْعَمَلِ مَا تَرْضَى اللَّهُمَّ هَوِّنْ عَلَيْنَا سَفَرَنَا هَذَا وَاطْوِ عَنَّا بُعْدَهُ اللَّهُمَّ أَنْتَ الصَّاحِبُ فِى السَّفَرِ وَالْخَلِيفَةُ فِى الأَهْلِ اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ وَعْثَاءِ السَّفَرِ وَكَآبَةِ الْمَنْظَرِ وَسُوءِ الْمُنْقَلَبِ فِى الْمَالِ وَالأَهْلِ

Subhanal ladzi sakhora lana hadza wa ma kunna lahu muqrinina wa inna ila ila rabbana la munqalibun. Allahumma inna nas aluka fi safarna hadzal birra wat taqwa wa minal ‘amali ma tardla. Allahumma hawwin ‘alaina safarana hadza wa’thu ‘anna bu’dahu. Allahumma antash shokhibu fis safari wal kholifatu fil ahli. Allahumma inni a’udzubika min wa’tsais safari wa kabatil mundhori wa suil munqolabi fil mali wal ahli

Maksudnya:

“Maha suci Allah yang telah menundukkan (kenderaan) ini untuk kami, padahal kami sebelumnya tidak mempunyai kemampuan untuk melakukannya, dan sesungguhnya hanya kepada Rabb kami, kami akan kembali. Ya Allah, sesungguhnya kami memohon kepada-Mu kebaikan, taqwa dan amal yang Engkau redhai dalam perjalanan kami ini. Ya Allah mudahkanlah perjalanan kami ini, dekatkanlah bagi kami jarak yang jauh. Ya Allah, Engkau adalah pendamping dalam perjalanan dan pengganti di tengah keluarga. Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari kesukaran perjalanan, tempat kembali yang menyedihkan, dan pemandangan yang buruk pada harta dan keluarga”.

(Hadis Riwayat Muslim no. 1342, dari ‘Abdullah bin ‘Umar)

#6. Doa Setelah Sampai Ke Destinasi

اللَّهُمَّ إنِّيْ أَسْألُكَ خَيْرَهَا وَخَيْرَ أهْلِهَا وَخَيْرَ مَا فِيهَا، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّهاَ وَشَرِّ أَهْلِهَا وَشَرّ مَا فِيهَا

Allaahumma innii as aluka lhairahaa wakhaira ahlihaa wakhairo maa fiihaa wa a’uudzubika min syarrihaa wa syaarri ahlihaa wa syarri maa fiihaa

Maksudnya:

“Ya Allah, saya mohon kepada-Mu kebaikan negeri ini dan kebaikan penduduknya serta kebaikan yang ada di dalamnya. Saya berlindung kepada-Mu dari kejahatan negeri ini dan kejahatan penduduknya serta kejahatan yang ada di dalamnya”.

Semoga dengan perkongsian senarai petikan doa perjalanan jauh ini sedikit sebanyak dapat membantu memberi anda maklumat yang diperlukan dan semoga dengan asbab perkongsian ini juga kita sama-sama beroleh kebaikannya, InsyaAllah!


Dapatkan juga pelbagai lagi petikan doa dan tips-tips kerohanian yang lain di SINI!