KelabMama

Doa Nabi Sulaiman Halau Jin dan Kumpulan Doa-Doa Yang Boleh Diamalkan

Nabi Sulaiman diberikan kemewahan yang tiada tara dengan mana-mana manusia di bumi. Baginda juga diberikan kurniaan boleh berhubung dengan jin. Jin pernah berkhidmat untuk baginda pada zaman pemerintahannya dulu. Contohnya ketika jin Ifrit yang memindahkan istana Puteri Balqis. 

Disebabkan suatu kejadian, Nabi Sulaiman terpaksa membuat perjanjian dengan golongan jin agar mereka tidak menyakiti manusia. Seseorang yang mengalami gangguan jin dan syaitan dianjurkan membaca doa Nabi Sulaiman serta beberapa doa lain sebagai perlindungan diri. 

Kumpulan Doa Nabi Sulaiman Halau Jin dan Doa-Doa Lain Yang Boleh Diamalkan

Kredit gambar: Quora

#1 Doa Nabi Sulaiman Halau Jin dan Syaitan

أُنَا شِدُكُمْ بِالْعَهْدِ الَّذِي أَخَذَهُ عَلَيْكُمْ سُلَيْمَانُ أَنْ تَخْرُجُوْا وَ تَرْحَلُوْا مِنْ بَيْتِنَا، أُنَاشْدُكُمُ اللَّهَ أَنْ لَا تُؤْذُوْا أَحَدًا

Maksudnya: Wahai Ifrit (golongan jin) aku peringatkan kepada kamu dengan sumpah yang dibuat oleh Nabi Sulaiman kamu keluar dan nyah dari rumah aku dan aku peringatkan juga kepada kamu jangan sesekali kamu menyakiti ahli rumah ini.

Ulang sebanyak tiga kali pada kawasan rumah yang berbeza seperti bilik tidur, ruang tamu dan tempat makan.

#2 Doa Halau Jin Versi Panjang

Kredit gambar: Detikcom

اللَّهُمَّ ادْخِلْنَا فِى سُورٍ سُلَيْمَانَ. وَمَلَكَ سُلَيْمَانُ مِنَ المَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ، بِذَاتِهِ وَصِفَاتِهِ وَأَفْعَالِهِ وَقُوَّتِهِ . وَسَلَامُ يَارَبَّ جِبْرَائِيلَ، وَمِيكَائِيلَ ، وَإِسْرَائِيلَ ، وَعِزْرَائِيلَ وَمَلَكَ سُلَيْمَانُ مِنَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ، جِنَّا وَإِنسَانًا وَرِيحًا وَغَمَاما تَسْلِيمًا كَثِيرًا كَثِيرًا وَسُبْحَانَهُ وَتَعَالَى جَلْ جَلَالُهُ، وَكَمَالُهُ إعْلَمْ يَا إِبْلِيس (3X) . وَالشَّيَاطِينُ تَسْكُنُونَ فِي الظُّلُمَاتِ. رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا دُعَاءَ سُلَيْمَانَ وَصَلَّى اللَّهُ عَلَى سُلَيْمَانَ، وَعَلَى سَائِرِ الْأَنبِيَاءِ، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.

Maksudnya: “Ya Allah, masukkan kami dalam kawalan lingkungan Nabi Sulaiman, dan Nabi Sulaiman telah memiliki daripada timur dan barat dengan kebolehan anugerah Allah, sifat, perbuatan-perbuatan dan juga kekuatannya. 

Selamat sejahterakanlah kami wahai Tuhan Jibrail, Mikail, Israfil dan Izrail. Telah menguasai Nabi Sulaiman dari timur dan barat, jin, manusia, angin dan awan beserta keselamatan yang banyak. Maha suci Allah Ta’ala yang Maha Mulia, kemuliaan, dan kesempurnaanNya, ketahuilah oleh kamu wahai iblis, wahai iblis, wahai iblis, syaitan-syaitan tinggal dalam kegelapan. 

Wahai Tuhan kami, terimalah daripada kami doa Nabi Sulaiman, dan telah berselawat Allah ke atas Nabi Sulaiman, juga ke atas para Nabi dengan rahmatMu ya Allah yang amat mengasihani daripada segala-galanya”.

#3 Doa Pengusir Jin dan Setan dari Malaikat Jibril

Kredit gambar: David Avocado Wolfe

أَعُوذُ بِوَجْهِ اللَّهِ الْكَرِيمِ، وَبِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ الَّتِي لَا يُجَاوِزُهُنَّ بَرٌّ وَلَا فَاجِرٌ مِنْ شَرِّ مَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ، وَمِنْ شَرِّ مَا يَعْرُجُ فِيهَا. وَمِنْ شَرِّ مَا ذَرَأَ فِي الْأَرْضِ، وَمِنْ شَرِّ مَا يَخْرُجُ مِنْهَا، وَمِنْ شَرِّ فِتَنِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ، وَمِنْ شَرِّ طَوَارِقِ اللَّيْلِ، وَمِنْ شَرِّ كُلِّ طَارِقٍ إِلَّا طَارِقًا يَطْرُقُ بِخَيْرٍ يَا رَحْمَنُ.

‘A’udzu biwajhillahil karim, wabikalimatillahit-tammati lati la yujawizuhunna barrun wa fajrun, min syarri ma yanzilu minas-sama’i, wa min syarri ma ya’ruju fiha, wa min syarri ma dzara’a fil ardhi, wa min syarri ma yakhruju minha, wa min syarri fitanil laili wan nahari, wamin syarri thawariqil laili, wamin syarri kulli tharinin illa thariqan yathruqu bi khairin, ya rahman.’

Maksudnya: “Aku berlindung dengan zat Allah yang Maha Mulia, dengan kalimat-kalimat Nya yang sempurna, yang tidak ada orang baik dan juga orang durhaka yang melampauinya, dari keburukan yang turun dari langit dan keburukan apa pun yang naik ke langit.”

“Dari keburukan apa saja yang masuk ke bumi dan keburukan apa saja yang keluar dari bumi dan keburukan fitnah-fitnah siang dan malam dari keburukan petaka-petaka malam dari keburukan setiap petaka yang datang, kecuali petaka yang datang membawa kebaikan, wahai zat yang Maha Penyayang.”

#4 Doa Pengusir Jin dan Syaitan Dari Syeikh Nawawi

Kredit gambar: Haibunda.com

اَللَّهُمَّ إِنَّا نَسْتَحْفِظُكَ وَنَسْتَوْدِعُكَ دِيْنَنَا وَأَنْفُسَنَا وَأَهْلَنَا وَأَوْلَادَنَا وَأَمْوَالَنَا وَكُلَّ شَيْءٍ أَعْطَيْتَنَا، اَللَّهُمَّ اجْعَلْنَا فِي كَنَفِكَ وَأَمَانِكَ وَجِوَارِكَ وَعِيَاذِكَ مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ مَرِيْدٍ وَجَبَّارٍ عَنِيْدٍ وَذِيْ عَيْنٍ وَذِيْ بَغْيٍ وَمِنْ شَرِّ كُلِّ ذِيْ شَرٍّ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ

Allaahumma innaa nastahfidhuka wa nastaudi’uka diinanii wa anfusanaa wa ahlanaa wa aulaadanaa wa amwaalanaa wa kulla syai’in a’thaitanaa. Allahummaaj’alnaa fii kanfika wa amaanika wa jiwaarika wa’iyaadzika min kulli syaithaanim mariid wa jabbaarin’aniid wa dzi’ainin wa dzi baghyin wa min syarri kulli dzi syarrin innnaka ‘alaa kulli syai’in qadiir.

Maksudnya: “Ya Allah, kami memohon penjagaan kepadaMu dan kami menitipkan kepadaMu agama kami, diri kami, keluarga kami, anak-anak kami, dan segala sesuatu yang Engkau berikan kepada kami.”

“Ya Allah, jadikan lah kami dalam penjagaanMu, tanggunganMu, kedekatanMu, dan perlindunganMu dari gangguan setan yang menggoda, dari orang yang kejam, dari mata orang yang berniat jahat, dari orang yang bermaksud zalim, dan dari keburukan apa pun yang membawa keburukan. Sesungguhnya Engkau maha kuasa atas segala sesuatu.”

#5 Doa Pengusir Jin dan Syaitan Versi Pendek

Kredit gambar: Sindonews.com

أَعُوْذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِِ

‘Audzubillah himinas sayitoon nirrojiim’

Maksudnya: “Aku berlindung kepada Allah dari godaan setan yang terkutuk.”

Kredit gambar: Detikcom

Allah SWT mengurniakan kebolehan luar biasa kepada Nabi Sulaiman. Haiwan, angin dan jin semuanya tunduk di bawah penguasaan baginda. 

Kejadian yang berlaku antara baginda dan golongan jin menjadi punca terjadinya doa perjanjian Nabi Sulaiman. Bacalah doa ini beserta doa-doa yang lain untuk melindungi diri dari gangguan jin yang menghampiri.