KelabMama

Jangan Putus Asa. Teruskan Membaca Doa Melembutkan Hati Seseorang Untuk Yang Tersayang

doa melembutkan hati seseorang yang boleh dibaca

Bak kata pepatah, batu yang keras air pelekuknya, hati yang keras lidah pelembutnya. Hanya kata-kata yang baik yang mampu melembutkan hati orang yang keras hati. 

Umpama seorang ayah yang menegah anaknya daripada memilih calon pasangan. Dek kerana tekalnya pendirian, kita mulai risau dengan keadaan itu. 

Sebagai orang Islam, kita ada doa sebagai cara agar usaha meluluhkan kerasnya hati mereka dipermudah. Mama Siti ada senaraikan lima doa lembutkan hati mengikut sunnah dan dari al-Quran. 

7 Doa Melembutkan Hati Seseorang

#1 Doa Lembutkan Hati Jarak jauh

(Asy-Shyuura, ayat 19)

Doa ini pernah dibaca oleh Rasulullah SAW kepada Saidina Umar Alkhattab agar beliau terbuka hati memeluk agama Islam.

Caranya adalah dengan membacanya sebanyak 19 kali dan sebut nama orang tersebut, Insha allah dengan izin Allah, keputusannya akan berubah. 

اَللّٰہُ لَطِیۡفٌۢ بِعِبَادِہٖ یَرۡزُقُ مَنۡ یَّشَآءُ ۚ وَ ہُوَ الۡقَوِیُّ الۡعَزِیۡزُ

‘Allahu latifun bi’ibaadihi yarzuqu man yasyaa-u wahuwal qawii-yul ‘aziiz’

Maksudnya: Allah Maha Lembut terhadap hamba-hamba Nya; Dia memberi rezeki kepada siapa yang Dia kehendaki dan Dia Maha Kuat, Maha Perkasa

#2 Asmaul Husna Ya Latif

Selain doa, kita juga boleh amalkan zikir Ya Latif. Bacakan zikir ini dan tiupkan ketika Mama menyediakan makanan atau ketika mengusap ubun-ubunnya.

#3 Doa Seperti Dalam Kisah Nabi Musa AS

Bacaan doa melembutkan hati seseorang yang ini ada dalam kisah Nabi Musa AS dan Daud AS saat berusaha untuk melembutkan sesuatu hal yang terasa sulit bagi manusia.  

اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيْزُ الْكَبِيْرُ وَأَنَا عَبْدُكَ الضَّعِيْفُ الذَّلِيْلُ الَّذِيْ لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِكَ، اللَّهُمَّ سَخِّرْ لِيْ كَمَا سَخَّرْتَ فِرْعَوْنَ لِمُوْسَى وَلَيِّنْ لِيْ قَلْبَهُ كَمَا لَيَّنْتَ الْحَدِيْدَ لِدَاوُدَ فَإِنَّهُ لَا يَنْطِقُ إِلَّا بِإِذْنِكَ نَاصِيَتُهُ فِيْ قَبْضَتِكَ وَقَلْبُهُ فِيْ يَدِكَ جَلَّ ثَناَءُ وَجْهِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ

‘Allaahumma innaka antal azizul kabir. Wa anaa abduka adhdhoiifudzdzaliil. Alladzi laa haula wa laa quwwata illaa bika. Allahumma sakhirli … (sebut nama orang dimaksud) kama sakhkhorta fir’auna li musa. Wa layyin li qolbahuu kama layyantalhadiida li dawuda. Fa innahu la yantiqu illa bi idznika. Nashiyatuhuu fii qobdhatika. Wa qolbuhuu fi yadiKa. Jalla tsana-u wajhika ya arhamar rakhimiin’

Maksudnya: “Ya Allah, sungguh Engkau Maha Mulia Maha Besar. Sedangkan aku hambaMu yang sangat hina dina. Tiada upaya dan kekuatan kecuali karena Engkau. Ya Allah, tundukkanlah… (sebut nama orang yang dimaksud) padaku, sebagaimana Engkau telah menundukkan Fir’aun pada Musa AS. Dan luluhkan hatinya untukku, sebagaimana Engkau telah meluluhkan besi untuk Daud AD. Karena sungguh dia takkan berbicara kecuali dengan izinMu. Ubun-ubunnya dalam genggamanMu, dan hatinya di tanganMu. Pujian wajahMu telah Agung, wahai yang lebih sayang para penyayang.

#4 Doa Supaya Bersikap Sabar 1

Bacalah surat al-Baqarah ayat 165 dan surat Ali-Imran ayat 14 setiap selesai solat fardhu. Mudah-mudahan apabila dibaca ketika waktu mustajab berdoa, orang itu menjadi lebih tenang ketika berurusan dengan kita. 

يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ ۗ

Yuhibbunahum kahubillahi wallazina amanuu ashaddu hubbanlillah

Maksudnya: “Mereka mencintainya (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah; sedang orang-orang yg beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah.” (QS. al-Baqarah: 165)

#5 Doa Supaya Bersikap Sabar 2

زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ ٱلشَّهَوَٰتِ مِنَ ٱلنِّسَآءِ وَٱلْبَنِينَ وَٱلْقَنَٰطِيرِ ٱلْمُقَنطَرَةِ مِنَ ٱلذَّهَبِ وَٱلْفِضَّةِ 

“Zuyyinalinnasi hubbushahawati minannisa’i walbani na walqanaathiril muqanthorotiminazzahabi walfidhah”

Maksudnya: “Dihiasikan (dan dijadikan indah) bagi manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini, iaitu perempuan-perempuan dan anak-anak; harta-benda yang banyak dari emas dan perak.” (QS. Ali-Imran: 14)

#6 Doa Mencairkan Hati dan Melancarkan Urusan

Doa ini lebih elok jika dibacakan ketika diri sendiri atau mereka mendekati kita. Mahu itu bos, ahli keluarga atau guru. 

رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي

“Robbis rohlii shodrii, wa yassirlii amrii, wahlul ‘uqdatam mil lisaani yafqohu qoulii.”

Maksudnya: “Ya Allah, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka mengerti perkataanku” (QS. Thoha: 25-28)

#7 Doa Melembutkan Hati Orang Yang Sedang Marah

لاَاِلهَ اِلاَّاللهُ الْحَلِيْمُ الْحَكِيْمُ، سُبْحَانَ اللهِ رَبّ السَّمَوَاتِ السَّبْعِ وَرَبّ الْعَرْشِ الْعَظِيْمِ، لآَاِلهَ اِلآّ اَنْتَ عَزَّجَارُكَ وَجَلَّ ثَنَآؤُكَ

“La ilaha illallahul halimul hakimu, subhanallahi rabbus samawatis sab’a wa rabbul ‘arsyil ‘adzimi, la ilaha illa anta ‘azza jaruka wa jalla sana’uka,”

Maksudnya: “Tiada Tuhan selain Allah Yang Maha Kasih lagi Maha Bijaksana, Maha Suci Allah Tuhan yang memelihara tujuh langit dan menguasai arasy yang agung, tiada Tuhan selain Engkau, sangat kuat perlindunganMu dan Maha Tinggi perlindunganMu”

Doa-doa di atas boleh dibacakan untuk melembutkan hati seseorang dan ia juga boleh dibacakan untuk menjadikan diri sendiri lebih sabar dan tenang. 

Semoga permohonan doa Mama diperkenankan dan supaya segala urusan dipermudahkan dengan izinNya. Sesungguhnya hanya kepada Allahlah kita bermohon. 


Tingkatkan amal ibadah lain dengan panduan dan bacaan yang betul seperti dikongsikan DI SINI.