KelabMama

Ini Sebabnya Perlu Baca Doa Masuk Rumah, Terutamanya Rumah Yang Lama Ditinggalkan

doa masuk rumah

Kita perlu sedar bahawasanya manusia bukan satu-satunya makhluk yang diciptakan Allah di atas muka bumi ini. Sesungguhnya, kita sama-sama berkongsi alam. Hanya sahaja Allah SWT menghijabkan pandangan mata manusia dari melihat ciptaanNya yang lain.

Tidak kira rumah yang ditinggalkan sekejap atau berbulan-bulan, pastikan Mama sekeluarga baca doa masuk rumah ini seperti yang Mama Siti kongsikan di bawah.

Mama Siti sertakan sekali bacaan rumi, arab dan maksud doa masuk rumah untuk membantu Mama menghafal dan mengamalkannya.

Doa-doa Masuk Rumah (Sunnah dan Dalil)

Kredit gambar: Pxhere

#1 Doa Masuk Rumah (Doa Harian)

السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللهِ الصَّالِحِينَ

‘Assalamualaina Wa Ala Ibadillahis Sollihin”

Maksudnya: “Salam (keselamatan) juga untuk kami dan hamba-hamba-Mu yang soleh”

#2 Doa Masuk Rumah (Rumah Baru)

اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ خَيْرَ الْمَوْلِجِ وَخَيْرَ الْمَخْرَجِ باسْمِ اللَّهِ وَلجْنا، وباسْمِ اللَّهِ خَرَجْنا، وَعَلى اللَّهِ رَبِّنا تَوَكَّلْنا

‘Assalaamu ‘alaynaa wa ‘alaa ‘ibaadillahish shaalihiina. Allaahumma innii as-aluka khayral mawliji wa khayral makhraji. Bismillahi walajnaa wa bismillaahi kharajnaa wa ‘alallahi tawakkalnaa, alhamdulilaahil ladzii awaanii’

Maksudnya: Semoga Allah mencurahkan keselamatan atas kami dan atas hamba-hamba-Nya yang shalih. Ya Allah, bahawasanya aku memohon pada-Mu kebaikan tempat masuk dan tempat keluarku. Dengan menyebut nama-Mu aku masuk, dan dengan mneyebut nama Allah aku keluar. Dan kepada Allah Tuhan kami, kami berserah diri. Segala puji bagi Allah yang telah melindungi kami

(Hadis Riwayat Abu Daud)

#3 Doa Masuk Rumah Kosong

(Rumah Lama Ditinggalkan)

اَلسَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِاللهِ الصَّالِحِيْنَ

Assalaamu ‘alainaa wa ‘alaa ‘ibaadillaahish shoolihiin.

Maksudnya: “Semoga keselamatan atas kita, hamba-hamba Allah yang shalih.”

Doa Keluar Rumah

بِسْمِ اللَّهِ ، تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ ، وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّه

“Bismilaahi tawakkaltu ‘alallahi wa laa hawla wa laa quwwata illaa billaahi”

Maksudnya: Dengan menyebut nama Allah, aku menyerahkan diriku pada Allah dan tidak ada daya dan kekuatan selain dengan Allah saja

Adab Masuk Rumah – sebagai tuan rumah atau tetamu

Kredit gambar: remaja.my
  1. Mengetuk Pintu
  2. Memberi Salam
  3. Langkah Kaki Kanan
  4. Menjaga Tingkah Laku
  5. Datang dan Pulang Pada Masa Yang Sesuai

Keutamaan Membaca Doa Masuk Rumah

Kredit gambar: kifarahmedia.com
  1. Menjemput Keberkatan

Diriwayatkan dari sahabat Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Muhammad SAW bersabda:

يَا بُنَىَّ إِذَا دَخَلْتَ عَلَى أَهْلِكَ فَسَلِّمْ يَكُونُ بَرَكَةً عَلَيْكَ وَعَلَى أَهْلِ بَيْتِكَ

Maksudnya: “Wahai anakku, jika engkau memasuki rumah dan menemui keluargamu, ucapkanlah salam biar datang berkat padamu dan juga pada keluargamu” 

(Hadis Riwayat Tirmidzi)

فَإِذَا دَخَلْتُمْ بُيُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَى أَنْفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَيِّبَةً

Artinya : “Maka apabila kamu memasuki (suatu rumah dari) rumah- rumah (ini) hendaklah kamu memberi salam kepada (penghuninya yang berarti memberi salam) kepada dirimu sendiri, salam yang ditetapkan dari sisi Allah, yang diberi berkat lagi baik” 

(QS. An Nur: 61)

  1. Menghindari Gangguan Syaitan
Kredit gambar: entrepreneur.com

Dari Jabir bin Abdillah, Nabi Muhammad SAW berkata;

إِذَا دَخَلَ الرَّجُلُ بَيْتَهُ فَذَكَرَ اللَّهَ عِنْدَ دُخُولِهِ وَعِنْدَ طَعَامِهِ قَالَ الشَّيْطَانُ لاَ مَبِيتَ لَكُمْ وَلاَ عَشَاءَ. وَإِذَا دَخَلَ فَلَمْ يَذْكُرِ اللَّهَ عِنْدَ دُخُولِهِ قَالَ الشَّيْطَانُ أَدْرَكْتُمُ الْمَبِيتَ. وَإِذَا لَمْ يَذْكُرِ اللَّهَ عِنْدَ طَعَامِهِ قَالَ أَدْرَكْتُمُ الْمَبِيتَ وَالْعَشَاءَ

Maksudnya: “Jika seseorang memasuki rumahnya lantas ia menyebut nama Allah saat memasukinya, begitu pula saat ia makan, maka setan pun berkata (pada teman-temannya),

“Kalian tidak ada tempat untuk bermalam dan tidak ada jatah makan.

”Ketika ia memasuki rumahnya tanpa menyebut nama Allah ketika memasukinya, setan pun mengatakan (pada teman-temannya), “Saat ini kalian mendapatkan tempat untuk bermalam.”

“Ketika ia lupa menyebut nama Allah saat makan, maka setan pun berkata, “Kalian mendapat tempat bermalam dan jatah makan malam” 

(Hadis Riwayat Muslim)

  1. Melindungi Diri dan Keluarga dari Berbagai Macam Keburukan
Kredit gambar: home.howstuffworks.com

اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ خَيْرَ الْمَوْلِجِ وَخَيْرَ الْمَخْرَجِ بِسْمِ اللَّهِ وَلَجْنَا وَبِسْمِ اللَّهِ خَرَجْنَا وَعَلَى اللَّهِ رَبِّنَا تَوَكَّلْنَا ثُمَّ لْيُسَلِّمْ عَلَى أَهْلِهِ

Maksudnya: “Dari Abu Malik Al Asy’ari, ia berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda,

“Jika seseorang memasuki rumahnya, maka ucapkanlah ‘Allahumma inni as-aluka khoirol mawlaji wa khoirol makhroji, bismillahi walajnaa wa bismillahi khorojnaa wa ‘alallahi robbinaa tawakkalnaa’. Lalu hendaklah mengucapkan salam pada keluarganya.” 

(HR. Abu Daud)

Disebabkan wujudnya makhluk yang berniat jahat kepada manusia samada itu dari mereka sendiri atau dari kalangan manusia, kita mestilah sentiasa mengamalkan doa masuk rumah untuk keselamatan dan perlindungan.

Lindungi diri sendiri dan ahli keluarga dengan membacakan doa masuk rumah dan menyakini keutamaan yang digariskan syarak.

Semoga Mama sekeluarga dijauhkan dari takdir yang buruk dan memudaratkan. Mudah-mudahan dengan membaca doa masuk rumah, keluarga kita diselamatkan dari hal-hal buruk.


Tingkatkan amal ibadah lain dengan panduan dan bacaan yang betul seperti dikongsikan DI SINI.