KelabMama

Doa Bangun Tidur, Tanda Syukur Selepas Kematian Kecil

Tidur ialah kematian kecil bagi manusia yang bernyawa. Ia dikatakan kematian yang tertangguh kerana Allah menyatakan dalam Al-Quran bahawa Dia memegang jiwa hambaNya sampai waktu yang ditentukan.

Oleh itu, kita hendaklah menzahirkan syukur kepada Allah kerana masih diberikan hayat. Peluang yang tuhan berikan ini perlu kita gunakan sebaiknya dengan meminta ampun dan memperbaiki ibadah.

Allah SWT berfirman :

“Allah memegang jiwa (orang) ketika matinya dan (memegang) jiwa (orang) yang belum mati di waktu tidurnya; maka Dia tahanlah jiwa (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia melepaskan jiwa yang lain sampai waktu yang ditentukan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berpikir” 

(Az-zumar: 42)

Oleh sebab tu, kita sentiasa dinasihatkan untuk mengamalkan beberapa bacaan sebelum dan sejurus bangun tidur seperti doa bangun tidur, mengucapkan Alhamdulillah, dan sebagainya. Jom Mama Siti refresh minda Mama dan Papa (dan anak-anak) mengenai doa bangun tidur ini.

Kredit gambar: Freepik

Bacaan Doa Bangun Tidur

Kredit gambar: therohani.com

“Alhamdulillahilladzi Ahyana Ba’da Ma Amatana Wailaihin Nusyur”

Maksudnya: Segala puji bagi Allah, yang menghidupkan kami (dengan bangun tidur) setelah mematikan kami (dengan tidur), dan hanya kepadaNya lah kami akan dibangkitkan.

Kredit gambar: JAKIM

Amalan Setelah Bangun Tidur

#1 Berdoa

Ketika Rasulullah bangun dari tidurnya beliau membaca, 

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ أَحْيَانَا بَعْدَ مَا أَمَاتَنَا وَإِلَيْهِ النُّشُوْرِ

‘Alhamdu lillahil ladzii ahyaanaa ba’da maa amaa tanaa wa ilahin nusyuuru’

Maksudnya: Segala puji bagi Allah, yang telah membangunkan kami setelah menidurkan kami, dan kepada-Nya lah kami dibangkitkan. (HR Bukhari)

#2 Membaca 10 Ayat Terakhir Surah Ali Imran

Kredit gambar: Freepik

Ibnu Abbas pernah berkata, “Beliau duduk, lalu mengusap bekas kantuknya yang ada di wajahnya dengan tangannya. Kemudian beliau membaca 10 ayat terakhir surat Ali Imran”. (HR Bukhari)

#3 Mencuci Tangan

Kredit gambar: Freepik

Dari Abu Hurairah ra, bahwa Rasulullah pernah bersabda, “Apabila kalian bangun tidur maka janganlah dia mencelupkan tangannya ke dalam wadah sebelum dia mencucinya 3 kali, karena dia tidak mengetahui dimana tangannya semalam berada”. HR Bukhari dan Muslim)

#4 Membersihkan Hidung

Dari Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda, “Apabila kalian bangun tidur maka bersihkan bagian dalam hidung tiga kali karena setan bermalam di rongga hidungnya”. (HR Bukhari dan Muslim)

#5 Menggosok Gigi atau Bersiwak

“Nabi SAW apabila bangun maka beliau membersihkan mulutnya dengan bersiwak”. (HR Bukhari dan Muslim)

Bersiwak ialah perbuatan membersihkan gigi dengan menggunakan kayu sugi. Siwak ialah alatan yang sering digunakan baginda Nabi Muhammad SAW untuk membersihkan gigi baginda. Ini kerana Islam sangat mementingkan kebersihan ke atas semua umatnya.

Allah SWT berfirman yang artinya:

“…Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri”

(Al-Baqarah ayat 222)

#6 Berwuduk

Dari Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda, “Setan mengikat tengkuk kepala seseorang di antara kalian ketika sedang tidur dengan tiga ikatan. Pada setiap ikatannya ia mengatakan: “Malammu masih panjang, teruslah tidur”. Maka jika orang tersebut bangun, kemudian ia berzikir kepada Allah, terbukalah satu ikatan. Kemudian jika ia berwuduk terbukalah satu ikatan lagi. Kemudian jika ia solat maka terbukalah seluruh ikatan. Sehingga ia pun bangun dalam keadaan bersemangat dan baik jiwanya. Namun jika tidak melakukan demikian, maka ia biasanya akan bangun dalam keadaan buruk jiwanya dan malas”. (HR Bukhari dan Muslim)

Amalan membaca doa sebaik sedar dari tidur ialah simbolik bahawa hanya Allah yang berkuasa menghidupkan kita dan kepada Dia juga kita akan dikembalikan. 

إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

Maksudnya: Sesungguhnya kita adalah milik Allah dan semuanya akan kembali pada Allah

Justeru, persiapkan diri sebelum tidur sebagaimana kita mempersiapkan diri untuk mati. Dalam sebuah hadis yang panjang, baginda bersabda, tiap-tiap manusia telah ditetapkan atas empat perkara iaitu;

  1. Rezeki
  2. Kematian
  3. Amalan baik dan buruk
  4. Nasib

Adab Sebelum Tidur

Dari Al Baro’ bin ‘Azib, Nabi SAW bersabda,

“Jika kamu mendatangi tempat tidurmu maka wuduklah seperti wuduk untuk solat, lalu berbaringlah pada sisi kanan badanmu” (HR Bukhari dan Muslim)

 Dari Aisyah, beliau RA,

“Nabi SAW ketika berada di tempat tidur di setiap malam, baginda mengumpulkan kedua telapak tangannya lalu kedua telapak tangan tersebut ditiup dan dibacakan ’Qul huwallahu ahad’ (Surah Al Ikhlash), ’Qul a’udzu birabbil falaq’ (Surah Al Falaq) dan ’Qul a’udzu bi rabbin naas’ (Surah An Naas). Kemudian baginda mengusapkan kedua telapak tangan tadi pada anggota tubuh yang mampu dijangkau dimulai dari kepala, wajah, dan tubuh bagian depan. Baginda melakukan yang demikian sebanyak tiga kali” (HR Bukhari)

Tiada yang lebih baik bagi seorang manusia selain dikembalikan kepada pencipta alam semesta dalam keadaan yang baik juga. 

Semoga kita selalu di ilhamkan untuk membaca doa selepas bangun tidur. Ajak bersama pasangan dan keluarga mengamalkan doa ini agar kita sama-sama mendapat berkat dalam hidup. Jom amalkan doa pagi pula!