KelabMama

Awas Mama, Ini 5 Keburukan Dapur Gas Kaca & Cara Penjagaan Agar Tahan Lama

Dalam lebih, ada juga kurangnya. Ini termasuklah dapur gas kaca yang selalu kita jumpa di dapur-dapur di Malaysia. 

Salah cara, boleh mengundang bahaya tau Mama. Bukan kita tak pernah dengar kes dapur gas kaca yang tiba-tiba meletup.

Artikel ini bertujuan untuk Mama cakna dengan keburukan dapur gas kaca dan ambil langkah penjagaan yang sepatutnya. Tambahan pula, Mama Siti kongsikan juga tips penjagaan yang harus Mama tahu.

5 Keburukan Dapur Gas Kaca Yang Ramai Tak Tahu

#1 Pembersihan Tidak Praktikal

Kredit gambar: Adobe Stock

Meskipun dapur gas kaca kelihatan mudah dibersihkan, sebenarnya kesan minyak dan noda makanan yang melekat pada permukaan kaca dapat menjadi tugas yang mencabar untuk dibersihkan.

Pengguna perlu menggunakan pembersih yang sesuai dan memerlukan usaha ekstra untuk menghilangkan kesan kotoran.

#2  Keperluan Perkakasan Tambahan

Kredit gambar: cbi24india.org

Dapur jenis ini memerlukan penyelenggaraan tambahan seperti penapis udara untuk pengudaraan yang lebih baik. Ini boleh menambah kos dan kerumitan dalam pemasangannya.

#3 Pemanasan yang Kurang Sekata

Kredit gambar: Carousell

Pemanasan pada dapur gas kaca mungkin tidak seimbang. Ia menyebabkan sebahagian makanan masak lebih cepat atau lambat dari biasa. 

Hasilnya tempoh masakan menjadi berbeza berbanding menggunakan dapur biasa. Tambahan pula, Mama juga perlu memberikan lebih perhatian semasa memasak untuk mengelakkan masakan hangit.

#4 Kemungkinan Pecah Akibat Hentakan

Kredit gambar: SURIA AMANDA

Kaca, walaupun kelihatan kukuh, tetapi masih boleh pecah akibat hentakan atau perubahan suhu yang pantas. Keadaan ini meningkatkan risiko kecederaan dan membawa kepada kos pembaikan atau penggantian yang tinggi.

#5 Sensitif Terhadap Calar dan Goresan

Kredit gambar: Kompas.com

Dapur gas jenis ini cenderung lebih sensitif terhadap calar dan goresan berbanding dengan dapur gas konvensional. 

Mama hendaklah berhati-hati semasa memasak kerana kerosakan kecil boleh menyebabkan penampilannya menjadi kurang menarik.

Tips Penjagaan Dapur Gas Kaca Agar Tahan Lama

Kredit gambar: Siakap Keli

#1 Lap Bila Sejuk

Peralatan yang panas lalu bersentuhan dengan peralatan bersuhu sejuk akan mengalami kejutan. 

Dapur gas kaca boleh pecah serta-merta apabila Mama lap dapur ketika ianya masih panas lagi. Justeru, tunggu sehingga dapur menjadi sejuk kemudian barulah lap dan bersihkannya. 

#2 Jangan Lebih Kapasiti

Ada beberapa jenis dapur gas kaca yang hanya dititikberatkan sebagai nilai kosmetik iaitu mementingkan rupa berbanding fungsinya. 

Jadi, untuk memanjangkan hayat dapur gas kaca Mama dinasihatkan untuk menggunakannya bagi masakan ringan dalam tempoh sekejap sahaja. 

#3 Had Penggunaan

Kredit gambar: Cleanipedia

Ada juga yang menasihatkan untuk mengehadkan tempoh penggunaan dapur gas kaca tidak lebih daripada 2 jam bagi kapasiti banyak. 

Jika perlu masak atau rebus dalam tempoh yang lama dalam kuantiti yang banyak, Mama Siti galakkan untuk menggunakan dapur mudah alih sahaja. 

#4 Pengudaraan Bawah Dapur

Aliran udara penting agar suhu panas tidak terkumpul semasa memasak. Oleh itu, bina satu ruang di bawah dapur gas kaca supaya tidak mudah pecah. 

#5 Pilih Jenama Dipercayai

Buat tinjauan melalui ulasan (review) di internet tentang pengalaman pengguna lain yang telah menggunakan sesebuah jenama. 

Pastikan jenama dapur gas kaca yang Mama pilih nanti sesuai dengan bajet dan ketahanannya. 

Kredit gambar: Carousell

Sekarang, kita tahu yang dapur jenis ini ada cara tersendiri untuk menggunakannya. Keburukan dapur ini boleh dibendung jika Mama menggunakannya dengan baik.

Manakala, lima tips penjagaan dapur ini pula boleh dijadikan panduan agar ia kekal berfungsi dan cantik walaupun telah lama dipakai.


Dapatkan lebih banyak tips keselamatan dan dekorasi rumah di SINI!