KelabMama

ANAK SERING JATUH SAKIT? INI CARA TINGKATKAN SISTEM IMUNISASI ANAK

Sistem imun yang lemah bukan sahaja meningkatkan risiko mendapat demam, selsema tetapi juga pelbagai jangkitan serta masalah kesihatan. Proses penyembuhan daripada masalah kesihatan juga akan lebih perlahan. Demam, selsema, mudah jatuh sakit dan jangkitan, sering kelesuan, merupakan beberapa contoh lazim yang mungkin berkaitan kelemahan fungsi imun.

Sistem imun adalah kompleks dan penting untuk kesejahteraan hidup. Sistem imun yang kuat dan seimbang diperlukan untuk pengekalan kesihatan. Kemerosotan sistem imun boleh disabitkan oleh pelbagai faktor termasuk tekanan emosi dan fizikal, persekitaran, pendedahan terhadap radiasi dan pelbagai lagi. Tabiat pemakanan yang tidak sihat dan tidak seimbang juga turut memberi impak ke atas sistem imun. Antara nutrien-nutrien penting yang bermanfaat kepada sistem imun adalah beta-karoten, vitamin C, E dan beberapa mineral seperti selenium dan zink. Tidak dapat dinafikan cara terbaik memperolehi nutrien-nutrien ini adalah melalui pengambilan pelbagai jenis makanan.

Makanan berkhasiat seperti sayuran segar dan buah-buahan, bijirin penuh serta jumlah protein yang mencukupi adalah penting untuk memperolehi tubuh yang sihat. Namun akibat pengambilan makanan proses yang banyak serta tabiat pemakanan yang seringkali diabaikan dan ditambah pula dengan gaya hidup yang tidak sihat, pengambilan suplemen mungkin boleh membantu dan boleh dijadikan alternatif.

Anda juga patut meningkatkan masa tidur mereka.Ia diketahui bahawa kekurangan tidur boleh membuat kanak-kanak lebih mudah terdedah kepada penyakit dengan mengurangkan sel-sel pembunuh semula jadi mereka yang membantu jangkitan sistem imun.Jumlah tidur kanak-kanak bergantung kepada umur mereka. Sebagai petunjuk umum, bayi yang baru lahir memerlukan 18 jam sehari, kanak-kanak kecil sehingga 13 jam dan kanak-kanak berumur 3-12 tahun sehingga 12 jam sehari.

Vitamin C mungkin merupakan vitamin paling banyak difahami. Fungsi asasnya adalah untuk membantu dalam pertumbuhan dan pembaikan tisu serta mengekalkan gusi, tulang dan gigi yang sihat. Ia penting untuk fungsi sistem imun yang optimum dan membantu tubuh melawan jangkitan. Vitamin C merupakan salah satu nutrien radikal bebas yang utama. Bagaimanapun, ia tidak boleh disimpan dalam tubuh dan mudah termusnah oleh haba semasa memasak. Kita perlu mengambil makanan yang kaya dengan vitamin C setiap hari untuk memperolehi bekalan yang berterusan.

Vitamin E pula perlu untuk mengekalkan sistem imun yang sihat, jantung, dinding kapilari, kulit dan mengurangkan keterukan keradangan. Ia juga memainkan peranan dalam melambatkan masalah degeneratif seperti penuaan pramatang. Zink dikenali sebagai nutrien mikro kerana diperlukan dalam jumlah kecil untuk kesihatan. Ia disahkan sebagai nutrien penting yang diperlukan untuk fungsi imun yang optimum, kesihatan kulit dan penyembuhan luka.

Hidratkan badan dengan meminum 1.5 hingga 2 liter air sehari agar dehidrasi dapat dielakkan, melegakan keletihan serta penting untuk kesihatan umum lain.

Cuba masukkan ikan dalam diet anak anda dua kali seminggu, satu bahagian  ikan berminyak dan yang lain, ikan putih. Beberapa kajian mendapati omega-3 juga boleh memberi manfaat untuk melawan jangkitan pada kanak-kanak. Jika anak anda bukan seorang peminat ikan, anda boleh cuba makanan “menyeronokkan” seperti jejari ikan Salmon, kek ikan kentang, kiub ikan kod atau fajitas salmon ketika waktu makan. Satu perkara penting tentang kacang yang anda patut tahu adalah kanak-kanak di bawah umur lima tahun tidak patut memakan kacang secara keseluruhan (tidak dipecah-pecah) kerana adanya risiko tercekik. Untuk bayi lebih dari usia enam bulan, jika mereka tidak mempunyai alahan, kacang boleh diberikan tetapi pastikan anda mengisarnya sampai halus.

Jika anda mampu untuk menyusukan bayi anda, teruskan selama yang boleh. Kita sering mendengar tentang manfaat perlindungan imuniti dari susu ibu dan anda digalakkan untuk menyusukan bayi yang baru lahir. Apa yang kita tidak diberitahu adalah menyusu badan boleh menjadi sangat sukar dan ia tidak mudah untuk semua ibu. Jadi nasihat saya kepada anda adalah untuk terus mencuba dan kekal tabah untuk seberapa lama yang anda boleh, tetapi perlu diingat bahawa penyusuan susu ibu bukanlah penentu utama kepada bayi yang gembira dan sihat! Walaupun ia adalah untuk beberapa hari, bayi anda akan menerima sumber yang kaya dengan antibodi dan sel darah putih yang terdapat dalam susu ibu. Ini amat penting bagi untuk membangunkan sistem imun yang sihat.

 

 

 

 

Kredit: Internet & my.theasianparent