KelabMama

CARA MUDAH AJAR ANAK BIJAK MATEMATIK DARI KECIL

Setiap ibubapa menginginkan anak anaknya Genius Matematik. Mengajar anak matematik bukanlah susah. Ada banyak cara santai yang ibubapa boleh lakukan untuk mengajar anak matematik sejak umur setahun dengan cara yang menyeronokkan. Cara paling mudah ialah kaitkan sesuatu dengan nombor. Sebagai contoh, apabila menaiki tangga, kiralah anak tangga bersama sama dengan anak. Insyaallah anak anak mudah ingat nombor 1-20. Ataupun semasa bermain blok blok kayu, kirakan bersama anak anak bilangan blok permainan. Selepas selesai mengira blok, barulah bagi anak anak bermain blok tersebut. Atau anda boleh minta anak melihat jam dan beritahu kita pukul berapa sekarang. Pada peringkat permulaan, anak anak mungkin akan menyebut, jarum panjang pada nombor dua, jarum pendek pada nombor sepuluh. Lama kelamaan anak anak akan tahu tengok jam dengan sendiri.

Tips dan kaedah berikut juga boleh digunakan oleh anda di rumah bagi menggalakkan anak-anak suka Matematik.

Contohnya “Satu, satu saya sayang Allah, dua, dua saya sayang Rasul” dan seterusnya. Contoh lain “One little, two, little three, little Wafi.Four, little five, little six, little Wafi….”

 

Jika anda ingin anak membantu anda mengambil sesuatu, kaitlah dengan nombor. Contohnya, “Wafi, tolong ummi ambil satu pampers.” dan ulang pula dalam Bahasa Inggeris “One only” sambil jari anda menunjukkan satu jari.

 

Belikan buku seawal umurnya masih bayi. Memanglah bayi tidak boleh membaca tetapi anda boleh membacakan untuknya. Pemilihan buku juga sangat penting. Pilihlah yang mempunyai tulisan yang besar dengan font yang menarik dan sesuai untuk dibaca. Warna juga adalah penting. Biarkan anak anda memegang buku dan belajar bahawa membaca itu tabiat yang baik.

 

Tentu anda banyak menghabiskan masa bersama anak di dalam kereta kan? Jangan biarkan anak anda di dalam kereta tanpa dia belajar sesuatu daripada alam sekeliling yang dilihatnya. Jika anda nampak stesen minyak, kenalkan kepada anak anda “Tengok tu Wafi Petronas”.  dan “Yang tu pulak Shell” kemudian anda tanya “Berapa lori yang Wafi nampak?”. Kiralah bersamanya. Jika lalu di Plaza Tol, katakan padanya anda perlu membayar sejumlah wang bila ada tol. Sesekali berikan dia wang untuk diberikan sendiri kepada petugas tol. Pasti dia suka.

 

Kenalkan anak anda pada tabung. Belikan tabung yang menarik. Ajarkan mereka menabung.Tiba masa anda kira berapa tabungannya dan simpanlah di bank.

 

Ketika membacakan untuk anak atau menunjukkan kad imbas padanya, tunjukkan dengan jari anda dan ulang berkali-kali. Contohnya, “This is number ONE”.

 

Setiap kali berada dalam kereta, sebutkan abjad berserta nombornya sekali. Jika ada dua beradik, ajak mereka berlawan siapa paling cepat dapat jawab.

 

Bahasa apa yang anda hendak ajarkan kepada anak? Tentu konflik juga dengan suami bagi menentukan bahasa yang dia patut belajar. Ramai mengakui bahawa bahasa Inggeris lebih banyak dipilih oleh ibu bapa sekarang kerana tuntutan semasa. Namun bahasa Melayu tidak seharusnya dipinggirkan. Jepun dan Korea boleh maju dengan bahasa ibunda mereka, mengapa kita tidak. Jadi tidak salah jika anda menggunakan bahasa Melayu dan Inggeris untuk mendidik anak. Caranya, sebut di dalam Inggeris dan kemudian ulang pula ke bahasa melayu. Contohnya,  “What is this?” dia akan jawab “Umbrella”. Bila ulang bertanya di dalam bahasa Melayu “Ini apa?” dia akan menjawab “Payung”.

 

 

 

 

 

Sumber: Internet