KelabMama

Cuba Amal 15 Cara Mendidik Anak dalam Islam Dengan Mengutamakan Belas Ihsan Ini!

cara mendidik anak dalam islam

Kredit gambar: hotelier.id

Dalam proses mendidik anak, belas ihsan adalah satu aspek penting yang perlu diterapkan dalam Islam. Ia bukan sekadar tentang melahirkan individu yang berjaya dalam pelbagai bidang, tetapi juga tentang membentuk insan yang baik akhlaknya.

Jadi, antara cara mendidik anak dalam Islam yang perlu Mama dan Papa amalkan adalah dengan menyemai sifat ihsan dalam diri anak-anak untuk membentuk sahsiah diri paling terbaik. Bagaimana caranya?

Mama dan Papa boleh ikut beberapa panduan yang Mama Siti kongsikan di bawah ini dalam mendidik anak dengan mengamalkan belas ihsan seperti yang disyorkan dalam Islam. Jom lihat!

Cara Mendidik Anak Dalam Islam

Kredit gambar: fatherman.id

#1. Tidak Memukul Anak

Penting untuk Mama dan Papa tidak menggunakan hukuman fizikal sebagai kaedah mendisiplinkan anak. Memukul anak dari bahagian lutut ke atas boleh mendatangkan kesan negatif terhadap perkembangan emosi dan mental mereka.

#2. Ajarkan Mereka Solat dan Pisahkan Tempat Tidur

Mengajar anak untuk solat adalah salah satu cara untuk mendekatkan mereka kepada nilai-nilai agama. Selain itu, penting juga untuk Mama dan Papa mengajar anak dengan memisahkan tempat tidur mereka sebagai tempat untuk bersantai dan tidur.

#3. Berikan Nama dan Panggilan yang Baik

Kredit gambar: parentsquads.com

Nama adalah identiti anak. Pastikan Mama dan Papa memberikan nama yang baik dan bermakna. Selain itu, gunakan panggilan yang baik dan penuh kasih sayang untuk memperkuat hubungan anda berdua dengan anak.

#4. Terima Kesilapan Anak & Ajarkan Mereka untuk Bertanggungjawab

Anak-anak bukanlah makhluk sempurna. Mereka akan melakukan kesilapan. Sebaiknya, sebagai ibu bapa, penting untuk Mama dan Papa mengiktiraf kesilapan mereka dan mengajar mereka tentang tanggungjawab dan memperbaiki semula kesalahan.

#5. Ajarkan Anak Supaya Utamakan Keluarga

Keluarga adalah asas kebahagiaan dan perkembangan anak yang sejahtera. Jadi, Mama dan Papa perlu luangkan masa yang mencukupi bersama mereka dan tingkatkan ikatan kekeluargaan.

#6. Jangan Mengeluh dengan Sikap Anak

Anak-anak seringkali melakukan perkara yang membuatkan ibu bapa kesal. Namun, penting untuk tidak mengeluh secara terbuka tentang perangai mereka. Sebaliknya, cuba mencari penyelesaian yang lebih baik.

#7. Sentiasa Menjadi Pendengar Terbaik

Berikan peluang kepada anak untuk bercerita dan berkongsi perasaan mereka. Jadilah pendengar yang baik dan beri mereka perhatian yang mereka perlukan.

#8. Cara Mendidik Anak Dalam Islam dengan Menenangkan Emosi Mereka

Kredit gambar: islam.nu.or.id

Anak-anak mungkin menghadapi situasi yang menakutkan atau mencemaskan. Penting untuk Mama dan Papa memberikan sokongan dan keselesaan kepada mereka untuk mengatasi segala ketakutan dan kebimbangan yang mereka alami.

#9. Hargai Barang Kesayangan Mereka

Sekiranya anak-anak Mama dan Papa mempunyai barang-barang kesayangan, Mama dan Papa perlu hargai barang-barang tersebut dan ajar mereka untuk menjaga harta benda dengan baik.

#10. Ajarkan Anak Mengenai ‘Safe Touch’

Penting untuk mengajar anak tentang batasan-batasan sentuhan yang selamat. Ini adalah langkah penting untuk melindungi mereka daripada sebarang gangguan seksual.

#11. Cara Mendidik Anak Dalam Islam dengan Terima Anak Seadanya

Setiap anak adalah unik. Sebagai ibu bapa, Mama dan Papa perlu belajar merima segala kekurangan mereka seadanya tanpa mendesak mereka untuk berubah mengikut kemahuan Mama dan Papa.

#12. Jadikan Rasulullah S.A.W. sebagai Tauladan dalam Mendidik Anak-anak

Panduan hidup yang terbaik adalah mengikuti teladan Rasulullah S.A.W. Ajarkan anak tentang kehidupan Rasulullah S.A.W. dan bagaimana mereka boleh mengaplikasikannya dalam kehidupan harian.

#13. Sentiasa Amalkan Sifat Lemah Lembut

Kredit gambar: parentsquads.com

Sifat lemah lembut adalah ciri penting dalam mendidik anak. Berbicara dengan lemah lembut dan penuh kasih sayang akan membina hubungan yang kuat antara ibu bapa dan anak.

#14. Cara Mendidik Anak Dalam Islam dengan Mengajar Membaca Al-Quran

Kredit gambar: telisik.id

Mama dan Papa juga perlu mengajar anak-anak untuk membaca Al-Quran dan memahami maknanya. Ini dapat membuatkan mereka lebih faham tentang tujuan mereka hidup di dunia dan secara tidak langsung membentuk akhlak mereka dengan ciri Islam

#15. Bersyukur

Akhir sekali, terapkan dalam diri anak-anak dengan sifat syukur. Tanpa adanya sifat bersyukur ini, anak-anak akan mudah lalai dengan dunia serta merasakan semua perkara adalah tidak cukup, membuatkan diri mereka lebih banyak tertanamnya sifat-sifat yang tidak baik.

Mendidik anak dengan belas ihsan adalah tugas yang memerlukan kesabaran dan dedikasi. Dengan mengamalkan panduan-panduan di atas, Mama dan Papa boleh membentuk anak-anak yang berkualiti dengan nilai-nilai yang baik dan bersifat lemah lembut.

Mama Siti harapkan dengan perkongsian ini, ia sedikit sebanyak dapat membantu Mama dan Papa mendidik anak-anak!


Dapatkan pelbagai lagi info dan panduan menarik yang lain di SINI!