KelabMama

Bagaimana Cara Untuk Mendedahkan Diri ke Dunia Bahasa Inggeris Tanpa Perlu Meninggalkan Rumah?

Apakah itu Pembelajaran Kandungan dan Bahasa Bersepadu (CLIL), mengapa ia berkesan dan bagaimana guru platform bahasa Inggeris dalam talian Novakid menggunakan kaedah ini?

Pembelajaran Kandungan dan Bahasa Bersepadu (CLIL) adalah salah satu pendekatan untuk mempelajari bahasa asing. Semua mata pelajaran di sekolah diajar dalam bahasa asing, yang pada kebiasaannya Bahasa Inggeris. Seperti yang dapat anda lihat daripada namanya, kaedah ini mempunyai dua arah: pelajar membentuk asas pengetahuan dalam subjek tertentu (contohnya, geografi, sejarah, biologi) dan pada masa yang sama meningkatkan kemahiran bahasa Inggeris mereka. 

Pendekatan ini berasal dan mula berkembang secara aktif di Eropah sebagai tindak balas terhadap kaedah pembelajaran Bahasa Inggeris yang tidak berkesan yang wujud pada tahun 1980-an dan 1990-an, yang gagal mengajar bahasa Inggeris secara komprehensif untuk membolehkan pelajar berkomunikasi dalam kehidupan seharian mereka. 

Mengapa CLIL berkesan

Pada masa ini, CLIL dipraktikkan di kebanyakan sekolah pendidikan am di Eropah dan disukai oleh kanak-kanak dan juga ibu bapa. Ia telah terbukti sebagai kaedah pembelajaran bahasa Inggeris yang boleh dipercayai dan dihormati oleh para guru.

Penyelidik Wolff1 dan Dalton-Puffer2 mengatakan bahawa pendekatan ini sangat berkesan kerana faktor utama berikut:

Penyelidikan menunjukkan bahawa pelajar yang belajar bahasa Inggeris menggunakan kaedah CLIL lebih bermotivasi dan dapat menangani masalah linguistik dan akademik dengan lebih baik: mereka mencapai keputusan yang lebih baik dalam mata pelajaran sekolah yang lain.

Bagaimana CLIL digunakan di Novakid?

Platform dalam talian bahasa Inggeris Novakid menggunakan kaedah CLIL sebagai alat pembelajaran utama dalam kursus Time2Talk dan Virtual Explorer, serta semasa beberapa pembelajaran kursus Bahasa Inggeris Am. Ketahui lebih lanjut tentang program Novakid di laman web kami. 

Pelajaran yang dibangunkan menggunakan pendekatan ini membolehkan para pelajar terlibat dalam perbincangan tentang topik yang paling menarik dan relevan: sejarah dunia, isu ekologi, misteri manusia, serta belajar tentang cendikiawan masa lalu dan pemimpin pintar masa kini.

Bagaimanakah perbincangan dijalankan? Sudah tentu dalam bahasa Inggeris! Guru Novakid terdiri daripada para penutur asli dan platform dalam talian yang dibangunkan khas, mewujudkan semua syarat yang diperlukan untuk “mendalami” topik sepenuhnya dengan interaksi aktif semasa pembelajaran penuh.

“Apa yang istimewa tentang penggunaan kaedah Pembelajaran Kandungan dan Bahasa Bersepadu di Novakid ialah ia bersifat interaktif dan dipenuhi ilustrasi. Setiap pelajaran mempunyai perkataan dan satu set binaan leksikal yang perlu digunakan oleh pelajar semasa lawatan 3D atau perbincangan dengan guru mereka. Platform yang interaktif dan teknologi VR menjadikan proses pendidikan ini menarik dan menyeronokkan,” kata Amy Krolevetskaya, Ketua Program Pendidikan Novakid.

Adakah anda mahukan anak anda belajar bahasa Inggeris dan dalam masa yang sama meneroka dunia melalui bahasa tersebut? Daftar untuk pembelajaran percubaan di laman web rasmi Novakid hari ini!

Rujukan:

  1. CLIL: Bridging the gap between school and working life. In: Marsh, D, Wolff, D (eds) Diverse Contexts – Converging Goals: CLIL in Europe. 2007, Frankfurt am Main: Peter Lang, ms.15–25
  2. Discourse in Content and Language Integrated Learning (CLIL) Classrooms. 2007, Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.