KelabMama

Cara Ajar Anak Membaca Yang Mudah & Efektif Sepanjang di Rumah

Photo Kredit: Adobe Stock

Kebanyakan ibu bapa tidak memikirkan proses belajar membaca sehinggalah mereka memutuskan untuk mula mengajar si kecil mereka sendiri di rumah. 

Belajar membaca bukanlah proses ‘semula jadi’ dimana si manja boleh atau mahir membaca. Ia merupakan satu proses yang memerlukan cara ajar anak membaca yang betul, termasuklah mengenai pelbagai kemahiran dan strategi, sepeti pengetahuan fonik (hubungan antara huruf dan bunyi) dan juga fonemik.

Kredit: isrv.insterne.com

Mama Siti percaya Mama dan Papa sudah mencuba pelbagai cara dan teknik untuk ajar anak membaca, terutamanya sepanjang kita berada di rumah sekarang ini bukan?

Tetapi, Mama Siti ingin kongsikan juga beberapa cara yang mudah dan efektif yang Mama Siti sendiri cuba pada anak-anak:

5 Cara Ajar Anak Membaca Dengan Senang dan Berkesan

1) Gunakan lagu dan puisi nurseri untuk membina kesedaran fonemik

Photo Kredit: Adobe Stock

Lagu dan sajak kanak-kanak bukan sahaja menggembirakan dan menyeronokkan – sajak dan irama membantu kanak-kanak mendengar bunyi dan suku kata dengan kata-kata, yang membantu mereka belajar membaca.

Cara yang baik untuk membina kesedaran fonemik (salah satu kemahiran terpenting dalam belajar membaca) adalah dengan bertepuk tangan secara berirama dan membaca atau menyanyi lagu secara serentak.

Aktiviti yang seronok dan merapatkan silaturrahim dengan si manja ini adalah cara yang terbaik untuk mengembangkan kemahiran literasi anak-anak secara tersirat yang akan menjadikan mereka lebih mahir membaca.

2) Buat kad perkataan ringkas di rumah

Kredit: Adobe Stock

Potong kad sederhana saiznya dan tulis satu perkataan yang mengandungi bunyi yang mudah pada setiap satu (contohnya seperti saya, kamu, mama, papa, kucing, air, makan, dll). 

Ajak anak mama untuk memilih kad, kemudian baca perkataan itu bersama-sama dan angkat tiga jari. Mintalah mereka mengucapkan suara pertama yang mereka dengar dalam kata itu, kemudian yang kedua, dan kemudian yang ketiga. 

Aktiviti ini memerlukan sedikit masa persediaan dan membina kemahiran fonik. Sekiranya anak anda baru memulakan pembelajaran huruf-huruf abjad, fokuskan pada bunyi yang dihasilkan setiap huruf, lebih dari sekadar nama huruf.

3) Main permainan perkataan di rumah atau di dalam kereta

Kredit: sakinahamid.com

Berdasarkan langkah sebelumnya, perkenalkan permainan perkataan yang sederhana secara berkala, iaitu Mama perkenalkan perkataan yang senang atau anak-anak sudah familiar kepada perkataan yang lebih sukar.

Tapi, jangan lupa pastikan perkataan-perkataan tersebut sesuai dengan peringkat usia mereka ya.

Fokus pada bermain permainan yang mendorong anak anda untuk mendengar, mengenal pasti dan memanipulasi suara dalam perkataan.

Contohnya, mulakan dengan mengemukakan soalan seperti “Bunyi apa yang dimulakan oleh perkataan ___ itu?” “Bunyi apa yang diakhiri oleh kata ___?” “Perkataan apa yang dimulakan dengan suara ____?” dan “Kata apa yang boleh diakhiri dengan ____?”. 

4) Memahami kemahiran teras yang terlibat dalam mengajar anak-anak membaca

Kredit: Adobe Stock

Mama harus sentiasa keep in mind bahawa belajar membaca melibatkan pelbagai kemahiran yang berbeza.

Terdapat lima komponen penting membaca yang boleh anda baca di sini. Inilah kemahiran yang diperlukan oleh semua kanak-kanak untuk berjaya belajar membaca.

5) Main dengan magnet huruf

Kredit: Adobe Stock

Vokal tengah adalah bunyi vokal yang di mana lidah terletak di separuh jarak dari vokal luas dan vokal sempit. 

Bunyi vokal tengah sukar untuk sesetengah kanak-kanak, sebab itulah aktiviti ini sangat membantu. Sediakan magnet huruf di peti sejuk dan asingkan perkataan vokal (a, e, i, o, u) ke satu tempat.

Sebutkan perkataan yang mengandungi KVK (konsonan-vokal-konsonan), misalnya ‘kucing’, dan minta anak Mama mengeja perkataan tersebut dengan menggunakan magnet.

Mama boleh membantu si manja dalam proses ini dengan mengucapkan setiap suara vokal dengan kuat (/ ayh /, / eh /, / ih /, / awe /, / uh /) sambil menunjuk hurufnya, dan tanyakan kepada anak Mama yang mana mengeluarkan suara yang serupa dengan vokal tengah.

Ini merupakan aktiviti belajar abc dan perkataan yang tak pernah membosankan anak Mama Siti. Jadi, Mama boleh cuba ya!

Kredit: awal.my

Akhir sekali, pesan Mama Siti kepada mama dan papa semua adalah bersabarlah kerana kaedah terbaik untuk mengajar kanak-kanak membaca adalah dengan menjadikannya menyeronokkan! 

Setiap kanak-kanak belajar mengikut rentaknya sendiri, jadi selalu ingat satu-satunya perkara terpenting yang boleh anda lakukan adalah menjadikannya menyenangkan dan menyeronokkan!

Dengan membaca secara teratur, mencampurkan sesuatu dengan aktiviti yang anda pilih, dan membiarkan si manja anda memilih buku mereka sendiri sekali-sekala, anda akan menanam minat membaca awal dan memberi mereka peluang terbaik untuk kejayaan membaca dalam masa yang singkat.

Yang penting, Mama dan Papa jangan mudah give up dalam mendidik anak-anak kerana setiap pembelajaran bermula dari rumah.