KelabMama

BIARKAN ANAK ANDA BERMAIN. JANGAN DEWASAKAN SI KECIL DENGAN CEPAT TAU MAMA!

Bermain ialah fitrah dan hak anak yang perlu dipenuhi dengan memberi ruang dan masa selayaknya untuk mereka meneroka dunia sekeliling dengan keupayaan serta kehendak sendiri. Malah bermain juga sangat berkait rapat dengan fungsi otak, pembentukan emosi dan sikap anak. Bermain ialah titik permulaan asas proses pembelajaran bagi kanak-kanak. Permainan yang berkualiti akan menyentuh setiap aspek perkembangan anak secara menyeluruh. Sebagai ibu bapa supaya jangan sesekali menyekat hak bermain pada anak, semata-mata untuk melihat anak lebih maju dalam akademik berbanding orang lain. Itu ibarat membunuh potensi semula jadi anak secara perlahan-lahan dan melambatkan proses kejayaan mereka. Cuba kenali anak dan raikan setiap kelainan, keunikan, kekuatan, kepintaran yang ada padanya. Benarkan mereka membesar, belajar, dan mencipta kejayaan dengan cara mereka sendiri. Tugas kita selaku ibu bapa adalah menyokong!

 

KEBAIKAN BERMAIN

 

BAGAIMANA BERMAIN BOLEH TINGKAT KUALITI KANAK-KANAK?

 

JENIS BERMAIN YANG BERKUALITI

PERMAINAN SIMBOLIK – Ini permainan paling biasa dan paling awal dilakukan oleh kanak-kanak. Sebagai contoh, kanak-kanak kecil menggunakan sudu atau sikat untuk dijadikan mikrofon, murid sekolah gemar melukis dan menconteng sebagai ekspresi perasaan, pengalaman dan idea mereka. Permainan jenis ini semula jadi dan sesuai untuk semua peringkat umur kanak-kanak.

PERMAINAN EPISTEMI – Anak mengkaji dan meneroka beberapa peralatan permainan yang berada di sekeliling mereka dengan menggunakan deria. Mereka mula berfikir apa yang boleh dilakukan dengan permainan dan peralatan berkenaan. Permainan ini sesuai diaplikasikan kepada kanak-kanak kecil yang masih di peringkat mengenali diri sendiri dan dunia sekeliling mereka.

BERIMAGINASI – Biarkan mereka bereksperimen dengan peralatan permainan yang sudah diketahui fungsinya. Ia sesuai didedahkan kepada anak yang sudah tahu fungsi sesuatu alat permainan namun masih perlu berfikir di luar kotak mengenai apa lagi yang boleh dilakukan dengan alat terbabit serta mengkaitkan ia dengan keadaan persekitaran.

PERMAINAN MANIPULATIF – Beri anak bermain dengan kertas, kain, blok, tanah liat, gegelang, tiub atau apa saja bahan yang boleh dibina, dicantum, disusun dan dibentuk mengikut kreativiti serta imaginasi kanak-kanak itu sendiri. Hasil ciptaan mereka nanti selalunya berkaitan dengan perkara yang pernah dialami atau dilihat dalam kehidupan seharian mereka. Contohnya rumah, kenderaan, makanan atau haiwan.

MELAKONKAN WATAK – Anak perlu memainkan watak tertentu dan membawa watak berkenaan dalam situasi permainan. Mereka akan berlakon dan aktif berfikir mengenai tindak balas serta dialog tertentu supaya selari dengan watak dan situasi yang dimainkan. Ibu bapa digalakkan untuk membabitkan diri dalam permainan bagi melatih dan membantu anak dalam memberi tindakan dan dialog yang betul, supaya mereka lebih realistik dalam dunia sebenar.

PERMAINAN DENGAN PERATURAN – Aktiviti sebegini lebih rumit kerana ia membabitkan peraturan tertentu yang perlu dipatuhi dalam seseuatu permainan. Dengan mewujudkan beberapa peraturan tertentu, ia akan membantu anak berfikir lebih kreatif bagi menyelesaikan sesuatu konflik permainan, tanpa perlu melanggar peraturan. Contoh permainan seperti polis dan pencuri, galah panjang dan berebut tiang.

 

 

 

 

Sumber: Utusan / Penceramah Bebas,  Adlil Rajiah Mohd Nasir