KelabMama

MAMA TAHU TAK, BERENANG MERUPAKAN AKTIVITI SUKAN TERBAIK SEMASA MENGANDUNG?

Boleh ke ibu mengandung bersenam atau bersukan?

Soalan di atas merupakan antara soalan yang sering ditanya ibu-ibu mengandung. Untuk pengetahuan Mama yang hamil, berolahraga semasa mengandung pasti disyorkan, tetapi tidak semua latihan kehamilan dibuat sama.

Mengikut Kongres Obstetrik dan Ginekologi Amerika (ACOG), wanita hamil yang sihat perlu digalakkan untuk melakukan senaman ringan hingga sederhana selama 30 minit setiap hari.

Sudah tentu, mana-mana senaman yang melibatkan risiko terjatuh, mengangkat berat, atau gerakan keras badan atau sendi harus dihadkan disebabkan oleh risiko yang mereka dapat kehamilan. Selain itu, wanita hamil yang baru memulakan program senaman harus melakukannya dengan pertimbangan yang teliti terhadap penyedia penjagaan kesihatan mereka. Dalam erti kata lain, hari-hari selepas mendapati anda hamil bukanlah masa untuk memulakan latihan untuk maraton.

Manfaat untuk bersenam selama kehamilan adalah sangat besar. Dan semasa anda merasa sangat lelah yang keluar untuk berjalan-jalan malam mungkin perkara terakhir yang anda ingin lakukan, realiti ialah senaman sebenarnya boleh membantu tubuh anda melepaskan endorphin yang pada gilirannya akan memberi anda lebih banyak tenaga. Latihan juga boleh membantu anda mengawal berat badan anda, dan boleh memastikan bahawa anda berada dalam keadaan yang baik datang buruh dan penghantaran.

Aktiviti sukan apa yang boleh dilakukan?

Berenang mungkin salah satu latihan terbaik yang boleh dilakukan oleh seorang wanita hamil. Untuk satu perkara, apabila badan hamil anda berada di dalam air, ia disokong sepenuhnya oleh air, yang bermaksud bahawa belakang, ligamen dan sendi tidak membawa berat badan badan anda. Selain itu senaman secara umum, dan berenang khususnya kerana ia menggunakan kumpulan otot besar badan anda, membantu menjaga darah anda mengalir dengan betul dan dapat membantu mengurangkan beberapa masalah peredaran yang banyak wanita mengalami selama kehamilan. Apabila darah anda beredar dan mengalir dengan betul, nutrien disampaikan dengan lebih cekap kepada bayi anda. Selain itu, senaman meningkatkan pengeluaran oksigen anda kepada anda dan bayi anda. Dan tidak seperti berjalan atau berjalan atau berbasikal, berenang tidak kasar pada badan anda dan tidak melibatkan sebarang jaritan atau tekanan berlebihan pada sendi.

Manfaat lain untuk berenang adalah bahawa anda mungkin kurang panas ketika berolahraga. Kehamilan boleh menyebabkan perubahan besar dalam suhu badan dan kecenderungan badan anda berpeluh, yang boleh memudahkan anda mendidih semasa menjalankan aktiviti luar. Di kolam renang, anda dapat mengekalkan suhu badan yang lebih selesa (dan selamat). Walau bagaimanapun, adalah penting walaupun semasa berenang yang memberi tenaga yang anda terus terhidrat sebelum dan selepas bersenam.

Baru-baru ini, terdapat beberapa laporan bahawa berenang di kolam berklorin boleh membahayakan janin yang sedang berkembang kerana tahap klorin di kolam renang. Walau bagaimanapun, menurut penyelidikan dari Dr. Mark Nieuwenhuijsen dari Jabatan Sains dan Teknologi Alam Sekitar di Imperial College di London,

Tidak terdapat bukti saintifik bahawa seorang wanita boleh dicederakan semasa kehamilan oleh bahan kimia dalam kolam atau produk sampingan mereka.

Wanita hamil perlu berhati-hati untuk mandi sebelum dan selepas berenang (seperti perenang yang tidak hamil), iaitu untuk mengelakkan tab panas dan selam skuba, dan sedar bahawa manfaat berenang semasa kehamilan jauh melebihi laporan yang lain.

Sekiranya anda ingin bersenam dan sedang mencari senaman pranatal yang selamat, berkesan dan selesa ketika mengandung maka anda harus mempertimbangkan berenang. Bercakap dengan pembekal penjagaan kesihatan anda terlebih dahulu dan cari kelas di kawasan anda yang direka khusus untuk wanita hamil. Bukan sahaja anda akan mendapat latihan yang anda perlukan, tetapi anda mungkin membuat beberapa kawan baik di sepanjang jalan.