KelabMama

Cara Terbaik Untuk Bantu Bayi yang Sembelit

Sembelit pada bayi akan membuatkan kita menjadi risau. Berikut adalah langkah-langkah mudah yang boleh diambil untuk melegakan ketidakselesaan bayi anda dan mencegahnya daripada sembelit.

 

Penyebab Sembelit

Perhatikan perubahan najis bayi apabila terdapat perubahan diet pada bayi. Terdapat sesetengah makanan mungkin menyebabkan bayi sembelit.

Jangan ambil makanan yang boleh menyebabkan sembelit seperti:-

 

Makanan Yang Membantu

Beri bayi anda makanan yang membantu melembutkan najis, seperti buah-buahan dan sayur-sayuran yang tinggi serat. Buah-buahan dengan sorbitol (seperti epal dan plum) membantu mengelakkan najis daripada menjadi kering dan padat.

Makanan yang membantu melembutkan najis termasuk:

 

Beri Minum Jus

Berikan bayi anda jus buah-buahan yang dicairkan dengan air, dua kali sehari. Sorbitol dalam jus buah-buahan (termasuk prune) membantu melegakan sembelit. Jus prun berkesan kerana terkandung sorbitol, asid kafeik, dan dihydrophenylisatin.

Untuk mencairkan jus:

 

Urutan

Urut perut bayi, sebaik-baiknya semasa memandikan dengan air suam. Untuk urutan yang berkesan, urut bermula dari pusat dan urut ke luar mengikut arah jam. Urutan di perut boleh mempercepatkan pergerakan makanan melalui usus.

 

Gerakan

Gerakkan kaki bayi anda seperti membuat kayuhan basikal. Ini akan membuatkan otot perutnya bergerak dan menyebabkan tekanan lembut pada usus. Caranya:-

 

Sumber: internet