KelabMama

Jangan Cium Bayi Orang Suka Hati! Akibat Penyakit Herpes, Bayi Ini Dijangkiti Ruam Yang Mengancam Nyawa

herpes on babies

Herpes merupakan salah satu penyakit kelamin atau ‘Sexually Transmitted Disease’ (STD) yang tiada penawar yang terbukti.

Segelintir daripada masyarakat Malaysia masih mengaggap topik sebagai suatu ‘taboo’ dan tidak boleh dibincangkan. Namun stigma sebegini akan menutup perbincangan dan membahayakan nyawa.

Seorang ibu dari England, Demi Boswell berkongsi kesedaran tentang bahaya herpes yang terjadi pada bayinya, Cohen.

Kredit gambar: PSCKS News

Ianya adalah jangkitan virus yang sangat menular dan boleh membawa kesan buruk kepada bayi. Demi ingin menjelaskan kebenaran yang menyakitkan ini dan mengingatkan Mama Papa lain untuk berwaspada.

Dalam catatan Facebook, Demi berani berkongsi foto keadaan anaknya dan menekankan kepentingan tentang kesedaran STD.

Demi juga menekankan bahawa herpes boleh kekal tersembunyi, menjadikannya sukar untuk mengesan sama ada seseorang itu membawa virus atau tidak.

Kejadian ini telah menyedarkan Demi kepada potensi risiko yang ditimbulkan oleh perbuatan yang kelihatan tidak berbahaya dan sangat comel seperti mencium bibir kanak-kanak.

Sumber berita: Pscks News

Apa itu Herpes & Bagaimana Herpes Berlaku?

Herpes berpunca daripada jangkitan virus herpes simplex (HSV). Ia menyebabkan luka atau lepuh di dalam atau di sekeliling mulut atau alat kelamin, bersama-sama gejala lain.

Tiada ubat untuk HSV, tetapi rawatan boleh membantu mengurangkan simptom, kemungkinan wabak berulang dan jangkitan kepada pasangan.

HSV adalah virus biasa. Menurut Sumber Dipercayai Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), sekitar 67% orang di bawah umur 50 tahun di seluruh dunia mempunyai jangkitan HSV-1, dan 13% di bawah umur 50 tahun mempunyai jangkitan HSV-2.

Jenis-Jenis Herpes

Herpes Kemaluan

Seseorang yang menghidap herpes kemaluan mungkin tidak mempunyai gejala atau hanya mengalami gejala ringan.

Kebanyakan orang mungkin tidak tahu mereka memilikinya. Kira-kira 87.4% Sumber Dipercayai daripada 14-49 tahun yang menghidap herpes genital tidak mempunyai diagnosis klinikal.

Simptom herpes genital adalah:

Terutamanya dengan wabak genital pertama mereka, pesakit boleh mengalami gejala tambahan seperti:

Kudis ini cenderung berkembang pada zakar, di sekeliling atau di dalam faraj, pada punggung, atau pada dubur, walaupun ia boleh terbentuk di kawasan kulit yang lain.

HSVjuga boleh menyebabkan sakit ketika membuang air kecil, dan perubahan dalam keputihan

Selepas seseorang mengalami wabak awal herpes genital, simptom mungkin akan berulang lagi kerana herpes tidak pernah hilang sepenuhnya. Simptom herpes yang kemudian biasanya lebih ringan daripada yang pertama.

Herpes Oral

Seseorang yang menghidap HSV mulut mungkin merasa gatal-gatal, pedih, atau kesemutan di sekitar mulut, bibir atau lidah.

Kemudian, kudis sejuk atau lepuh kecil boleh berkembang di kawasan ini atau di mana-mana bahagian pada kulit.

Kira-kira empat hingga enam hari selepas kudis sejuk ini mula pecah, ia akan mula sembuh dengan membentuk kerak. Wabak HSV mulut boleh berlangsung selama dua hingga tiga minggu.

Bagaimana Herpes Berjangkit?

Jangkitan boleh berlaku dengan cara berikut:

Virus ini paling mudah berjangkit antara apabila gejala pertama kali muncul dan sebelum ia sembuh. Kurang biasa, seseorang boleh menghantar virus apabila gejala tidak hadir.

Jika seseorang yang menghidap HSV genital mengalami luka semasa melahirkan anak, virus itu boleh menular kepada bayi.

Pencegahan Herpes

Langkah berikut boleh mengurangkan risiko:

Rawatan

Jangan Main Cium Je!

Sebab tu, mak-mak zaman sekarang bimbang kalau si kecil mereka dicium saudara-mara, atau orang sekeliling. Keadaan persekitaran sekarang tak sama macam dahulu.

Jadi, kalau ada mak ayah yang melarang Mama atau orang lain untuk mencium anak mereka, jangan terasa hati pula ya. Lagi baik kalau Mama dan Papa sendiri memainkan peranan sebagai ibu bapa lain yang saling menjaga satu sama lain.

Kalau jadi apa-apa nanti, yang susahnya adalah mak ayah kepada budak itu sendiri. Semoga semua mengambil iktibar daripada kes ini.


Untuk lebih banyak info penting tentang kesihatan dan keselamatan di manja, klik SINI.