KelabMama

Awas Batuk Kokol! Cegah Jangkitan Pertussis & Kenali Simptom

Timbalan Menteri Kesihatan, Lukanisman Awang Sauni berkata setakat ini, terdapat 343 kes batuk kokol dilaporkan di seluruh negara dan menyebabkan 24 kematian. Katanya daripada 343 kes itu, 173 kes adalah dalam kalangan bayi berusia bawah lima bulan.

“Di sini kita dapat melihat perlunya ada kesedaran untuk membuat vaksinasi kepada bayi secara lengkap,” katanya. – Berita Harian

“Pertussis disebarkan melalui pernafasan yang boleh disebarkan melalui batuk atau bersin. Kuman ini boleh menjangkiti semua peringkat umur, tetapi kanak-kanak kecil yang tidak melengkapkan imunisasi mereka berisiko lebih tinggi.

Jangkitan tanpa gejala boleh menyumbang kepada penularan antara kenalan isi rumah, selalunya daripada penjaga kepada kanak-kanak.

Oleh itu, ibu bapa mesti memastikan anak-anak mereka mendapat imunisasi lengkap mengikut jadual kebangsaan. Mereka yang terlepas imunisasi mereka harus mendapatkan vaksin kejar.” – Dr. Eg Kah Peng seperti yang dilaporkan dalam New Straits Time.

Anak-anak Mama Papa sudah divaksinasi? Kalau belum, Mama Siti syorkan untuk cari tahu tentang penyakit batuk kokol supaya boleh mengelak daripada terjadi perkara yang tidak diingini kepada kita dan orang-orang tersayang.

Batuk Kokol: Punca, Simptom, Pencegahan & Rawatan

Punca & Cara Jangkitan Batuk Kokol

Batuk kokol, juga dikenali sebagai pertussis, adalah penyakit pernafasan yang sangat mudah berjangkit berpunca oleh sejenis bakteria yang dipanggil Bordetella pertussis.

Bakteria melekat pada silia (sambungan kecil seperti rambut) yang melapisi bahagian atas sistem pernafasan. Bakteria ini mengeluarkan toksin, yang merosakkan silia dan menyebabkan saluran pernafasan membengkak.

Bakteria yang menyebabkan batuk kokol merebak dengan mudah melalui udara. Apabila seseorang yang penghidap bersin atau batuk, mereka boleh mengeluarkan zarah kecil dengan bakteria di dalamnya.

Ia juga merebak apabila seseorang menghabiskan banyak masa bersama atau berkongsi ruang pernafasan, seperti semasa anda memegang bayi yang baru lahir di dada anda.

Simptom Batuk Kokol

Batuk Kokol mungkin bermula seperti selesema biasa, tetapi tidak seperti selesema, Batuk Kokol boleh bertahan selama beberapa minggu atau bulan. Gejala Batuk Kokol biasanya timbul dalam masa 5 hingga 10 hari selepas anda bersentuhan dengan bakteria yang menyebabkannya.

Kredit gambar: Centers For Disease Control And Prevention

Peringkat 1

Gejala awal boleh berlangsung selama 1 hingga 2 minggu dan biasanya termasuk:

Pada peringkat awal, penyakit ini nampak tidak lebih daripada selesema biasa. Oleh itu, doktor selalunya tidak mengesyaki atau mendiagnosisnya sehingga gejala yang lebih teruk muncul.

Peringkat 2

Satu hingga 2 minggu selepas simptom pertama bermula, orang yang mengalami batuk kokol mungkin mengalami paroxysms—batuk yang cepat, ganas dan tidak terkawal.

Batuk ini biasanya berlangsung 1 hingga 6 minggu tetapi boleh berterusan sehingga 10 minggu. Serangan batuk biasanya menjadi lebih teruk dan menjadi lebih biasa apabila penyakit itu berterusan.

Sawan batuk boleh menyebabkan:

Pada orang yang diberi vaksin yang mendapat batuk kokol:

Pemulihan: Peringkat 3

Pemulihan daripada batuk kokol boleh menjadi perlahan. Batuk menjadi lebih ringan dan kurang kerap apabila semakin pulih.

Serangan batuk mungkin berhenti seketika tetapi boleh kembali jika anda mendapat jangkitan pernafasan lain. Serangan batuk boleh kembali berbulan-bulan selepas sembuh.

Pencegahan

Vaksin-vaksin

Tinjauan dilakukan Pusat Penyelidikan Hal Ehwal Awam (NORC), membuktikan bahawa majoriti yang divaksin mampu melawan dan menentang varian secara umum.

Antibiotik pencegahan

Antibiotik pencegahan, juga dikenali sebagai postexposure antimicrobial prophylaxis (PEP), adalah ubat yang diberikan kepada seseorang yang telah terdedah kepada bakteria berbahaya untuk membantu mencegah mereka daripada jatuh sakit.

Doktor dan jabatan kesihatan tempatan secara amnya menentukan siapa yang patut mendapatkan antibiotik pencegahan.

Bagi orang yang terdedah kepada batuk kokol, Mama Siti mengesyorkan antibiotik pencegahan hanya jika mereka:

Kebersihan yang baik

Imuniti sementara selepas sakit

Orang yang pernah mengalami batuk kokol mempunyai imuniti semula jadi (perlindungan) terhadap jangkitan pada masa hadapan. Namun ianya tidak memberikan perlindungan sepanjang hayat.

Walaupun anda pernah menghidapi penyakit itu sebelum ini, anda tidak akan kekal imun daripada batuk kokol kerana imuniti semula jadi pudar dan tidak menawarkan perlindungan sepanjang hayat.

Rawatan

Doktor biasanya merawat dengan antibiotik. Terdapat beberapa antibiotik yang tersedia untuk merawat batuk kokol. Adalah sangat penting untuk merawat batuk kokol lebih awal, sebelum batuk sawan bermula.

Merawat batuk berkahak awal boleh:

Memulakan rawatan selepas tiga minggu sakit tidak akan membantu walaupun kebanyakan orang masih mengalami gejala.

Pada masa itu, badan anda telah menyingkirkan bakteria batuk kokol, tetapi simptomnya masih ada kerana kerosakan yang telah berlaku pada badan anda.

Rawatan hospital batuk kokol biasanya tertumpu kepada:

Seperti yang kita telah bincangkan, vaksin adalah langkah terbaik untuk mencegah batuk kokol ini. Mama Siti harap, Mama Papa kat luar sana jangan culas dalam memberi imuniti penuh buat anak-anak!

Apa? Tak tau vaksin apa yang perlu? Nanti Mama Siti tulis artikel berkenaan vaksin-vaksin untuk anak-anak. Hidupkan notifikasi tau! Takut nanti terlepas pulak.


Untuk lebih banyak info kesihatan klik SINI.