KelabMama

MAMA, BAHAYA PICIT PAYUDARA BAYI BARU LAHIR

Sesuatu yang normal dan menjadi tabiat orang kita sering mengikut petua-petua zaman nenek moyang kita. Entah mengapa, tetapi ianya seperti sudah sebati dalam hidup masyarakat Melayu. Mudah percaya dengan amalan turun-temurun biarpun kesahihannya adakala meragui.

Eh betul ke?

Antara amalan yang masih dipraktikkan ibu-ibu moden hari ini adalah memicit puting payurdara bayi. Amalan ini dikatakan boleh mengelakkan puting payudara bayi anda daripada menjadi ‘buta’ dan bengkak. Ada juga yang mengatakan ia dapat elakkan bayi daripada terkena kanser payudara apabila mereka dewasa. Boleh percaya ke ni?

MAMA, BAHAYA MEMICIT PUTING PAYUDARA BAYI!

Untuk pengetahuan Mama, doktor dan pakar kesihatan sangat marah andai ada ibu bapa yang masih melakukan perkara ini. Kenapa? Berdasarkan Dr Zubaidi Hj Ahmad, ianya dapat:

Tapi, normal ke kalau ada benjolan dekat payudara bayi saya?

Bengkak atau benjolan yang muncul pada puting payudara atau di kawasan sekitarnya adalah normal. Tak kisah lah bayi lelaki mahupun bayi perempuan, jika perkara itu berlaku, ianya adalah normal.

Mama dan papa seharusnya lebih jelas mengenai bengkak yang terjadi pada payudara bayi adalah tidak berbahaya dan tidak memudaratkan. Justeru ia tidak perlu dipicit pun bagi mengeluarkan cecair putih (seperti susu) yang lazimnya dianggap sebagai cecair yang menjadikan payudara bayi bengkak. Sebenarnya cecair tersebut tak ada kena mengena pun.

Bengkak Payudara Bayi Boleh Hilang Sendiri

Jangan khuatir, bengkak itu memang boleh dilihat sejak saat awal bayi baru dilahirkan dan ia mungkin akan terus membengkak untuk beberapa tempoh. Namun, lewat beberapa minggu, hormon dalam tubuh bayi akan mulai stabil dan bengkak pada payudara itu tadi akan surut dan hilang sendiri.

Jika bengkak itu kelihatan berbahaya atau lain daripada yang lain, cepat-cepat bawa anak berjumpa pakar. Jangan mudah percaya dengan makluman orang tanpa sokongan fakta yang sahih. Hal ini untuk mengelakkan kejadian yang memudaratkan. Terus bawa berjumpa doktor okay Mama?