KelabMama

BAHAYA CHICKEN POX SEMASA HAMIL

Chicken pox atau lebih di kenali sebagai cacar air sangat ditakuti oleh remaja perempuan ataupun gadis-gadis yang akan ke jinjang pelamin. Selain keadaan yang sungguh tidak selesa seperti gatal di seluruh badan, penyakit ini juga menyebabkan rasa sakit di bahagian dalam rongga mulut serta tekak. Malah, apabila seseorang dijangkiti penyakit ini, ia juga boleh meninggalkan kesan parut. Bagi yang tidak bernasib baik ia boleh meninggalkan parut yang sangat ketara di bahagian muka. Walaupun parut tersebut akan hilang, ia mungkin mengambil masa yang agak lama. Walaupun cacar air sering menyerang kanak-kanak, ibu hamil juga tidak lari dari diserang penyakit ini, jika mereka tidak pernah mengalaminya sebelum ini. Apabila seseorang dijangkiti penyakit ini, pelbagai soalan akan timbul. Antaranya, mereka tertanya-tanya, apakah yang akan terjadi pada kandungan atau kesannya pada kandungan.

 

APAKAH CACAR AIR?

 

APAKAH KESAN PENYAKIT INI JIKA DIJANGKITI OLEH IBU YANG HAMIL?

 

BAGAIMANA PULA KESAN PENYAKIT INI PADA JANIN?

Jika ibu hamil dijangkiti cacar air ketika usia kandungan kurang 20 minggu, dianggarkan antara satu hingga dua peratus janin boleh mengalami Fetal Varicella Syndrome. Sindrom ini boleh dicirikan dengan satu atau lebih daripada kriteria berikut:

Jika ibu hamil dijangkiti ketika usia kandungan antara 20 hingga 36 minggu, biasanya ia tidak akan menimbulkan apa-apa kesan terhadap janin. Walau bagaimanapun jika ibu terbabit dijangkiti penyakit ini ketika usia kandungannya menjangkau 36 minggu atau lebih atau sejurus semasa dan selepas bersalin, bayi tersebut boleh mendapat penyakit congenital varicella. Dengan erti kata lain ia adalah sejenis jangkitan secara konginetal. Hampir 50 peratus bayi yang baru dilahirkan boleh mendapat jangkitan ini. Selalunya, jangkitan tersebut adalah serius. Jika ini berlaku, biasanya bayi yang baru dilahirkan akan menerima suntikan antivirus.

 

RAWATAN

 

 

 

 

 

Sumber: Utusan & Dr. Suraya Arshad A.M.Z