KelabMama

Tidak Semua Protein Susu Sama: Asal Usul Protein Susu A2 & Khasiatnya

Susu untuk perkembangan kanak-kanak memainkan peranan penting dalam gaya pemakanan mereka. Ia kaya dengan nutrien penting dan merupakan salah satu sumber makanan terbaik untuk melengkapkan diet anak-anak, yang membantu dalam pertumbuhan dan perkembangan mereka yang sihat. Tetapi, ini satu fakta yang menggembirakan Mama sekalian: Tidak semua susu adalah sama!

Kalau sebelum ini Mama tidak sedar, sebenarnya tidak semua susu lembu menghasilkan susu dengan jenis nutrien yang sama. Malah, ia bergantung kepada jenis lembu, nutrien penting tertentu yang terkandung dalam susu tersebut, terutamanya protein utama susu (yang juga dikenali sebagai beta-kasein), yang berbeza tahap strukturnya.

A2 Protein: bentuk protein susu yang asli sebelum mutasi genetik pada lembu

Pada masa dahulu, sebelum pemeliharaan haiwan diperkenalkan, lembu-lembu hanya menghasilkan protein beta-kasein A2, yang lebih mudah dicerna dan mengandungi pelbagai khasiat kepada kesihatan manusia.

Walau bagaimanapun, amalan pertanian dan mutasi genetik semula jadi berlaku yang kemudian menghasilkan pengeluaran gabungan protein beta-kasein A1 dan protein beta-kasein A2 pada baka lembu tertentu yang kini sering dijumpai pada susu lembu biasa.

Rujukan: Brooke-Taylor et al.,  Adv Nutr, 2017 Sep 15;8(5):739-748

Kajian sains yang baru menunjukkan bahawa pengambilan susu A2 dengan hanya protein susu A2 semula jadi^ kurang dikaitkan dengan ketidakselesaan sistem pencernaan1.

Rujukan: Sheng et al., JPGN Sep;69 (3): 375-382;
(1) Brooke-Taylor S, Dwyer K, Woodford K, Kost N. Systematic Review of the Gastrointestinal Effects of A1 Compared with A2 -Casein. Adv Nutr, 2017 Sep 15;8(5):739-748
+ Susu A2 hanya mengandungi Protein A2, bagi yang tidak bertoleransi terhadap pengambilan susu.

Enfagrow AII MindPro: Protein susu semula jadi yang asli dalam susu rumusan kanak-kanak

Dengan pengalaman lebih dari 100 tahun, Enfagrow A+, jenama #1 pemakanan kanak-kanak yang disyorkan pakar memperkenalkan Enfagrow AII MindPro, rumusan susu formula kanak-kanak pertama dan satu-satunya2 di Malaysia yang mengandungi protein A2 semula jadi, yang diperoleh daripada lembu-lembu A2 di New Zealand3. Susu ini diformulasikan tanpa gula tambahan4, MFGM, dan tahap DHA yang disyorkan pakar5 untuk memupuk minda yang lebih cerdas6.

Ramai ibu-ibu di Malaysia telah mencuba Enfagrow AII MindPro dan ini ialah pendapat-pendapat mereka:

Lihat post ini disini.
Lihat post ini disini.

Cubalah Enfagrow AII MindPro Hari Ini, Sekarang dengan Jaminan Pulangan* Wang Tunai Sehingga 100%!

Jadi, bagaimana Mama? Mama berminat untuk memberikan anak anda khasiat dan merasai perbezaan susu formula dengan protein susu A2? Dapatkan Enfagrow AII MindPro di kedai rasmi Enfagrow A+ di Lazada dan Shopee & Motherhood, serta kedai eksklusif lain hari ini!

Berita baik untuk anda, Mama semua! Beli Enfagrow AII MindPro melalui Program Jaminan Pulangan Wang 14 hari* dan anda boleh mendapat bayaran balik tunai 100% jika anda tidak berpuas hati dengannya. Jadi, jangan tunggu lagi dan cuba Enfagrow AII MindPro sekarang kerana kempen ini hanya dijalankan untuk masa yang terhad!

Sekiranya Mama ingin mengetahui lebih lanjut mengenai kebaikan Enfagrow AII MindPro untuk anak Mama, layari Laman Web Rasmi Enfagrow untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai susu formula untuk kanak-kanak dengan protein A2^ ini!

Akhir sekali, untuk zaman kanak-kanak yang lebih sihat dan menyeronokkan, pilih susu formula untuk kanak-kanak yang mengandungi protein asli semula jadi untuk memudahkan penghadaman anak anda!

*Tertakluk kepada terma dan syarat

Rujukan:

^Merujuk kepada protein beta-kasein A2 dalam susu skim A2

#Berdasarkan oleh Kaji Selidik BHT CATI diatas 102 pengguna Enfagrow A+ Cina, Melayu dan India dari Mac hingga April 2020.

  1. Brooke-Taylor S, Dwyer K, Woodford K, Kost N. Systematic Review of the Gastrointestinal Effects of A1 Compared with A2 -Casein. Adv Nutr, 2017 Sep 15;8(5):739-748.
  2. Berbanding dengan semua jenama susu formula kanak-kanak di Malaysia pada Mac 2021.
  3. Lebih daripada 90% susu A2 berasal dari New Zealand.
  4. Berdasarkan Peraturan-peraturan Makanan Malaysia 1985 Peraturan 118, Gula merujuk kepada sukrosa.
  5. FAO/WHO menyarankan pengambilan harian DHA dalam jumlah 10-12mg/kg berat badan untuk kanak-kanak berumur 12-24 bulan atau 100-150mg DHA+EPA untuk kanak-kanak berumur 2-4 tahun. Rujukan: FAO FAO 2010. Lemak dan asid lemak dalam pemakanan manusia. Laporan oleh rundingan pakar. Kertas 91 FAO Makanan dan Pemakanan FAO:Rom.
  6. MFGM & DHA banyak ditemui dalam otak: Kuratko CN, et. Al. Nutrients, 2013;5 (7): 2777-2810; Hussain, G et al. Lipids Health Dis 18.26 (2019).