KelabMama

Pengalaman Mengerikan Seorang Ibu! Anak Disahkan RSV Positif. Apa itu RSV & Langkah Penjagaan

bayi dijangkiti virus RSV

Kredit gambar: Instagram @steph_and_carter

Seorang Mama di instagram: steph_and_carter berkongsikan pengalaman anaknya Oliver yang dijangkiti Respiratory Syncytial Virus (RSV).

Hampir setahun yang lalu ini adalah Oliver… Dia benar-benar teruk dan selepas diberitahu oleh 2 profesional kesihatan dia baik-baik saja.

Dia kemudian dikejarkan ke hospital dan diuji positif untuk RSV yang kemudiannya berkembang menjadi Bronkiolitis. Dia berada dalam keadaan yang sangat teruk dan hampir berhenti bernafas.

Dia menghabiskan 5 hari di hospital dengan mesin CPAP dan tiub suapan. Saya tidak menyedari betapa teruknya keadaan sehingga mereka mempunyai ventilator dalam keadaan siap sedia dan menghubungi hospital lain sekiranya dia perlu dipindahkan.

Mereka memberitahu kami kami sangat bertuah dia datang apabila dia melakukannya kerana dia tidak akan berjaya melalui satu malam lagi.

Respiratory Syncytial Virus atau RSV, ialah virus pernafasan yang biasanya menyebabkan simptom ringan seperti selsema. Kebanyakan orang pulih dalam seminggu atau dua minggu, tetapi ianya boleh menjadi serius.

Bayi dan warga emas yang tidak diberi vaksin lebih berkemungkinan mendapat jangkitan yang teruk dan perlu dimasukkan ke hospital.

Di negara empat musim, virus ini juga lebih mudah berjangkit dan menjadi “musim RSV” pada beberapa musim iaitu:

Tetapi ia berbeza di Malaysia kerana boleh berlaku bila-bila masa.

RSV Pembunuh Tidak Berupa: Simptom Dan Pencegahan

Simptom

Orang yang dijangkiti RSV biasanya menunjukkan simptom dalam masa 4 hingga 6 hari selepas dijangkiti. Simptom jangkitan ini biasanya termasuk

Hampir semua kanak-kanak akan dijangkiti RSV pada hari lahir kedua mereka.

Kesan Jangkitan RSV

RSV juga boleh menyebabkan jangkitan yang lebih teruk seperti:

Penyebaran RSV

RSV boleh merebak apabila:

Orang biasanya dijangkiti RSV buat kali pertama semasa bayi atau kanak-kanak kecil dan hampir semua kanak-kanak dijangkiti sebelum hari lahir kedua mereka. Walau bagaimanapun, jangkitan berulang mungkin berlaku sepanjang hayat, dan orang dari sebarang umur boleh dijangkiti.

Orang yang dijangkiti RSV biasanya boleh menjangkiti selama 3 hingga 8 hari dan mungkin berjangkit sehari atau dua sebelum mereka mula menunjukkan tanda-tanda penyakit.

Walau bagaimanapun, sesetengah bayi, dan orang yang mempunyai sistem imun yang lemah, boleh terus menyebarkan virus walaupun selepas mereka berhenti menunjukkan gejala, selama 4 minggu.

Kanak-kanak sering terdedah dan dijangkiti di luar rumah, seperti di sekolah atau pusat jagaan kanak-kanak. Mereka kemudiannya boleh menjangkiti ahli keluarga yang lain.

RSV boleh bertahan selama berjam-jam pada permukaan keras seperti meja dan rel katil bayi. Ia biasanya hidup di permukaan lembut seperti tisu dan tangan untuk masa yang lebih singkat.

Pencegahan

Respiratory syncytial virus (RSV) ialah virus pernafasan biasa yang biasanya menyebabkan simptom ringan seperti selsema. Walau bagaimanapun, ia boleh berbahaya untuk bayi, kanak-kanak dan orang dewasa yang lebih tua.

Mama Siti mengesyorkan beberapa imunisasi baharu untuk melindungi mereka yang lebih berisiko mendapat jangkitan RCV yang lebih teruk.

Bagi orang lain yang kurang berkemungkinan mendapat jangkitan RSV yang teruk, pencegahan rutin biasa boleh mengurangkan kemungkinan penyebaran RSV.

Dua pilihan untuk melindungi bayi anda ialah:

Dos antibodi juga disyorkan untuk kanak-kanak berumur antara 8 dan 19 bulan yang memasuki musim RSV kedua mereka dan berada dalam salah satu daripada kumpulan ini:

Rutin Kebersihan Harian

Penjagaan & Rawatan

Ubat antiviral tidak disyorkan secara rutin untuk melawan jangkitan. Kebanyakan jangkitan ini hilang dengan sendirinya dalam masa satu atau dua minggu. Walau bagaimanapun, ianya boleh menyebabkan penyakit yang teruk pada sesetengah orang.

Antara langkah penjagaan yang anda boleh lakukan adalah:


Mama Papa Boleh dapatkan pelbagai info kesihatan anak-anak di SINI.