KelabMama

Ini Cara Saya Memastikan Anak-anak Saya Lebih Sihat Setiap Hari

budak selesema

Sebagai seorang emak, secara nalurinya kita akan mengambil berat tentang kesejahteraan anak-anak. Begitu juga untuk Mama Siti.

Walaupun Mama Siti juga sering mengetahui update terkini berkaitan kesihatan, namun, ia boleh menjadi terlalu banyak sehinggakan tak pasti mahu mengikut yang mana.

Dari laporan terkini mengenai bakteria baharu hingga musim selesema, kebimbangan mengenai gejala akibat pemakanan di sekolah, dan pencapaian perkembangan anak-anak yang normal—menyelami semua ini adalah sebahagian daripada perkara biasa dalam kehidupan seorang ibu dan bapa.

Keutamaan Mama Siti adalah memastikan anak-anak dapat menikmati zaman kanak-kanak mereka dengan bermain dan belajar seperti apa yang sepatutnya dilalui oleh mereka. Kalau boleh, Mama Siti sendiri sentiasa mahu melindungi setiap langkah anak-anak.

Tetapi buat masa sekarang, apa yang terbaik yang boleh saya lakukan ialah memastikan anak-anak sentiasa sihat sebaik yang mungkin. Lagipun, mencegah adalah lebih baik daripada mengubati. Dan semua ini bermula dengan pemakanan anak-anak.

Sepertinya, Mama Siti juga bernasib baik apabila menemui sesuatu yang menjaminkan: kolostrum!

Ini mengingatkan saya tentang penyusuan susu ibu dan anak saya yang disusukan selama hampir 1 tahun dan memiliki imuniti yang sangat kuat.

Kolostrum merupakan cecair-emas susu ibu yang pertama yang dihasilkan dalam tempoh 2-4 hari pertama selepas kelahiran. Ia kaya dengan sumber semula jadi nutrien, antibodi dan faktor pertumbuhan untuk bayi yang baru lahir.

Berikut adalah manfaat kolostrum.

Kolostrum Membantu Pertumbuhan yang Sihat

Kredit gambar: story.motherhood.com.my

Kolostrum kaya dengan pelbagai faktor pertumbuhan. Ini termasuklah asid amino dan nutrien lain yang menyokong perkembangan tulang dan otot sihat pada anak-anak yang sedang membesar.

Pelbagai faktor pertumbuhan yang terkandung dalam kolostrum, misalnya seperti insulin 1 (IGF-1), juga boleh menyokong penyerapan nutrien.

Terdapat juga asid lemak penting dalam kolostrum seperti asid lemak omega-3 dan omega-6. Asid lemak ini penting untuk kesihatan otak dan perkembangan kognitif kepada anak-anak.

Meningkatkan Imuniti Anak-anak

Kredit gambar: story.motherhood.com.my

Kolostrum juga tinggi imunoglobulin, antibodi dan sebatian penambah imuniti lain yang membantu mengukuhkan sistem imun kanak-kanak, menyediakan pertahanan semula jadi terhadap jangkitan dan penyakit.

Sebatian anti-radang, sitokin dan laktoferin yang terdapat dalam kolostrum juga boleh membantu pelbagai jenis alahan.

Menyokong Kesihatan Usus

Kredit gambar: story.motherhood.com.my

Dalam pada itu, probiotik, prebiotik dan peptida antimikrob dalam kolostrum menggalakkan mikrobiom usus yang sihat kepada kanak-kanak, membantu penghadaman, mencegah cirit-birit, dan menyokong kesihatan keseluruhan usus.

Dengan semua manfaat yang ada pada kolostrum ini, sudah tentu saya ingin mencubanya dengan anak-anak!

Jadi, Mama Siti ada menemui suplemen kolostrum yang dihasilkan dalam bentuk tablet kunyah berperisa buah-buahan, yang sangat disukai oleh anak-anak saya.

Dalam beberapa minggu sahaja, Mama Siti sudah dapat melihat peningkatan yang ketara dalam kesihatan anak.

Dan Mama Siti sangat gembira untuk kongsikan hasil ‘penemuan’ ini bersama Mama yang lain.

Rasai Kebaikan Kolostrum dengan BiO-LiFE

Kredit gambar: story.motherhood.com.my

BiO-LiFE Kid’s Colostrum diformulasikan dengan kolostrum berkualiti tinggi untuk membantu menyokong pertumbuhan dan perkembangan sihat anak-anak serta imuniti dan kesihatan secara keseluruhan mereka.

Setiap tablet mengandungi campuran immunoglobulin jenis G, yang membantu melawan jangkitan bakteria dan virus, dan Proline-Rich Peptide yang menyokong dan mengembalikan keseimbangan sistem imun.

Semua kolostrum yang digunakan telah menjalani ujian FDA untuk memastikan tahap kualiti, kebersihan, dan keselamatan yang unggul. BiO-LiFE Kid’s Colostrum sesuai untuk kanak-kanak yang berumur 2 tahun dan ke atas.

Anak Mama juga boleh menikmati manfaat kolostrum dengan pelbagai perisa tablet kolostrum kunyah BiO-LiFE, termasuk:

Kid’s Colostrum + Multivitamin and Mineral (Strawberi)

Nutrisi pemakanan yang menggalakkan pertumbuhan dan perkembangan yang optimal secara menyeluruh. Sesuai untuk kanak-kanak yang sering memilih makanan.

Kid’s Vitamin C + Colostrum (Oren)

Diperkaya dengan vitamin C yang meningkatkan imuniti badan untuk membantu mengurangkan hari sakit anak-anak. Sesuai untuk kanak-kanak di usia pra-sekolah atau taska yang sering melakukan aktiviti di luar.

Kid’s Colostrum Cal-D Plus Lysine (Oren dan Lemon)

Diperkukuh dengan kalsium untuk membantu membina tulang yang kuat dan lysine untuk menyokong selera makan yang sihat. Disyorkan untuk kanak-kanak yang kurang selera makan dan kanak-kanak vegetarian.

Cuba BiO-LiFE Kid’s Colostrum Untuk Anak-anak Mama

Kredit gambar: story.motherhood.com.my

Pertimbangkan suplemen BiO-LiFE Kid’s Colostrum untuk membantu menyokong pertumbuhan dan perkembangan yang sihat bagi anak Mama. Mama boleh mendapatkan ketiga-tiga versi BiO-LiFE Kid’s Colostrum ini di online shop Lazada di SINI.

Dapatkan sekarang selagi stok masih ada!

Artikel ini diolah daripada versi Bahasa Inggeris di Motherhood Story.


Dapatkan lebih banyak info tentang kesihatan bayi Mama di SINI.