KelabMama

Anak Lambat Berjalan? Ini Punca & 13 Cara untuk Mengatasinya

anak lambat berjalan

Kredit gambar: www.mother.ly

Setiap bayi berkembang mengikut rentak mereka sendiri, dan berjalan adalah tonggak penting dalam kehidupan awal anak. Walau bagaimanapun, sesetengah bayi mungkin mengalami kelewatan dalam kemajuan berjalan mereka.

Oleh itu, sangat penting untuk Mama ambil peduli dan memahami kemungkinan penyebab yang menyebabkan anak lambat berjalan sebagai langkah persediaan awal dalam menangani masalah ini.

Untuk mudahkan Mama semua memahami apakah punca dan bagaimana cara menanganinya, untuk artikel kali ini, Mama Siti akan membawa Mama semua meneroka pelbagai faktor yang boleh menyumbang kepada kelewatan berjalan pada bayi. Jom lihat!

Punca Anak Lambat Berjalan

Kredit gambar: www.kindercare.com

#1. Anak Lambat Berjalan kerana Masalah Distrofi Otot

Distrofi otot, penyakit neuromuskular keturunan, adalah punca biasa kelewatan berjalan pada kanak-kanak. Keadaan ini membawa kepada kelemahan otot. Satu lagi keadaan genetik, atrofi otot tulang belakang, juga boleh mengganggu keupayaan kanak-kanak untuk berjalan.

#2. Anak Lambat Berjalan kerana Kekurangan Vitamin D

Vitamin D, bersama dengan kalsium, memainkan peranan penting dalam perkembangan tulang pada bayi. Kekurangan vitamin D boleh menjadi sebab yang berpotensi untuk berjalan lambat.

#3. Anak Lambat Berjalan kerana Rickets

Kredit gambar: parenting.firstcry.com

Kajian telah menunjukkan hubungan antara rickets dan berjalan lambat. Sekiranya riket dikesan lebih awal, ia boleh diterbalikkan, dan rawatan tepat pada masanya dapat membantu kanak-kanak mengembangkan keupayaan untuk berjalan.

#4. Anak Lambat Berjalan kerana Hipotiroidisme

Tiroid yang tidak aktif boleh melambatkan perkembangan anak untuk mula berjalan, yang membawa kepada nada otot yang lemah dan kelemahan otot, yang boleh memberi kesan kepada berjalan.

#5. Kemahiran Motor

Sesetengah kanak-kanak mungkin mengalami kelewatan dalam berjalan kerana perkembangan kemahiran motor yang tertunda. Ini mungkin disebabkan oleh pelbagai faktor, termasuk sifat keperibadian atau pilihan untuk menunggu sehingga mereka merasa lebih yakin.

#6. Anak Lambat Berjalan kerana Hipotonia

Hipotonia adalah keadaan di mana individu kurang mengawal badan mereka. Ia boleh menjejaskan keupayaan kanak-kanak untuk berjalan dan mungkin disebabkan oleh faktor seperti kerosakan otak, gangguan otot, masalah saraf atau jangkitan.

#7. Masalah Pembelajaran

Dalam beberapa kes, kanak-kanak mungkin mengalami masalah pembelajaran yang menyumbang kepada kelewatan berjalan. Ahli terapi fizikal dapat membantu kanak-kanak ini mengembangkan kemahiran dan kekuatan yang diperlukan untuk mula berjalan.

#8. Anak Lambat Berjalan kerana Keturunan

Jika salah seorang atau kedua-dua ibu bapa mengalami kelewatan berjalan semasa zaman kanak-kanak mereka, ada kemungkinan bahawa anak-anak mereka juga mungkin mengalami kelewatan matang. Ini bukan penyakit tetapi pengaruh keluarga.

#9. Pramatang antara Punca Anak Lambat Berjalan

Bayi yang dilahirkan sebelum waktunya mungkin mengalami beberapa kelewatan perkembangan, termasuk dalam berjalan kaki.

Walau bagaimanapun, adalah penting untuk ambil perhatian bahawa sedikit kelewatan dalam mencapai pencapaian berjalan boleh diterima selagi bayi menunjukkan kemajuan keseluruhan dan tidak menunjukkan kekejangan otot atau postur yang tidak normal.

#10. Faktor Lain

Sebab-sebab lain yang berpotensi untuk berjalan tertunda termasuk nada otot yang tinggi, anggota badan yang kaku, keseimbangan yang lemah, terlalu bergantung, dan kecacatan intelektual.

#11. Gangguan Neurologi antara Punca Utama Anak Lambat Berjalan

Gangguan neurologi tertentu, seperti cerebral palsy atau Down’s syndrome, dapat melambatkan kemampuan bayi berjalan dengan ketara.

Mengenal pasti tanda-tanda awal dan mendapatkan rawatan tepat pada masanya adalah penting dalam menangani isu-isu ini.

13 Cara Atasi Anak Lambat Berjalan

Kredit gambar: www.happiestbaby.com

Jika anda ingin membantu bayi atau anak kecil anda mula berjalan, berikut ialah 14 petua untuk menjadikan proses lebih lancar dan menyeronokkan.

#1. Semak Milestone Anak Anda

Pastikan anak Mama telah mencapai tonggak perkembangan utama seperti merangkak, berdiri dengan sokongan, berdiri secara bebas, dan berlayar (berjalan sambil memegang) sebelum mendorong mereka berjalan dengan bebas.

#2. Berjalan Tanpa Alas Kaki

Galakkan anak Mama untuk berkaki ayam kerana ia membantu mengembangkan otot kaki dan meningkatkan pengalaman deria mereka.

#3. Pilih Kasut Yang Kukuh

Pilih kasut yang menawarkan pergelangan kaki dan sokongan tunggal yang baik ketika berjalan di luar rumah. Kasut ini memberikan kestabilan dan mengelakkan anak Mama dari tergolek atau goyah.

#4. Mulakan Sokongan dengan Langkah Bayi

Kredit gambar: lovevery.eu

Jangan mengharapkan anak Mama mengambil langkah panjang dengan segera. Mereka pada mulanya akan mengambil satu atau dua langkah pada satu masa, jadi Mama perlu beri sokongan tambahan.

#5. Tawarkan Galakan

Raikan setiap percubaan yang dilakukan oleh anak Mama untuk berjalan untuk memotivasi mereka agar terus berusaha.

#6. Kurangkan Ketakutan

Letak objek dan perabot berdekatan supaya anak Mama berasa selamat. Pastikan Mama sentiasa ada untuk menangkap mereka jika mereka jatuh, dan ini akan mengurangkan ketakutan mereka untuk mengambil langkah.

#7. Secara Beransur-Ansur Mengurangkan Sokongan

Kredit gambar: www.pampers.com

Apabila anak Mama mendapat kekuatan dan keyakinan, kurangkan jumlah sokongan yang anda berikan semasa latihan berjalan mereka.

#8. Menyediakan Model Peranan

Kanak-kanak sering mendapat motivasi dalam memerhatikan orang lain yang seumur mereka berjalan. Jadi, Mama perlu biarkan anak-anak bermain dengan bayi lain, atau pertimbangkan kemudahan penjagaan anak untuk interaksi sosial.

#9. Menguatkan Otot

Bantu anak Mama membina otot kaki dan tubuh badan dengan mendorong mereka berdiri dan bertatih. Latihan ini penting untuk kesediaan berjalan.

#10. Letakkan di kaki

Kredit gambar: www.pobar.org

Mama juga boleh letakkan mereka dalam keadaan berdiri di atas kaki Mama untuk mengajar mereka berjalan dengan menggerakkan kaki Mama supaya mereka terikut rentak berjalan.

#11. Benarkan Anak Anda Menjelajah

Sediakan perabot yang kukuh untuk dipegang oleh anak Mama semasa mereka berlatih berjalan. Pelayaran di sepanjang perabot adalah batu loncatan yang penting.

#12. Mulakan pada Permukaan yang Kukuh

Mama perlu mulakan dengan lantai keras terlebih dahulu untuk ajar anak mengenai kestabilan, dan kemudian baharulah memperkenalkan kepada mereka permukaan yang tidak rata untuk mencabar keseimbangan anak anda.

#13. Sokongan Dua Orang Dewasa

Dua orang dewasa lebih baik daripada satu untuk membantu anak anda mengambil langkah pertama. Satu boleh menggalakkan manakala yang lain memberikan sokongan.

Tanda-tanda Anak Sudah Boleh Berjalan

Kredit gambar: www.todaysparent.com

#1. Menarik untuk Berdiri

Salah satu tanda awal bahawa bayi anda bersiap untuk berjalan adalah ketika mereka mula menarik perabot untuk berdiri. Kalau Mama nak tahu, tindakan ini membantu menguatkan otot kaki dan koordinasi mereka.

#2. Mula Menjelajah

Mama boleh perhatikan anak mama sudah mula berpaut di perabot dan bersedia untuk menjelajah dengan memberanikan diri untuk melangkah walaupun kerap jatuh.

#3. Perubahan Tingkah Laku

Tanda yang seterusnya adalah perubahan sikap contohnya seperti kurang tidur dan lebih aktif dari biasa. Namun, Mama jangan risau, kerana perubahan ini biasanya bersifat sementara dan keadaan kembali normal selepas mereka sudah boleh berjalan.

#4. Berdiri Sendiri

Anak Mama mula berdiri sendiri tanpa berpaut dan mendapat keseimbangan dan kestabilan untuk bertahan lebih lama, meningkatkan keyakinan mereka untuk berjalan.

Anak lambat berjalan boleh membuatkan ibu bapa dalam kerisauan dan mengganggu fikiran mereka. Apatah lagi, apabila melihat bayi lain yang sebaya dengan anak mereka sudah boleh melakukan banyak perkara. Lagilah risau kan?

Mama Siti faham, ramai ibu bapa yang sebenarnya sangat excited dan tidak sabar untuk melihat anak mereka mulakan langkah pertama dalam memulakan kehidupan.

Jadi, dengan adanya penjelasan di atas ini, Mama Siti harap Mama dan Papa semua sudah tahu puncanya dan apakah yang perlu dilakukan untuk mengatasi masalah ini. Semoga bermanfaat!


Selain daripada perkongsian ini, Mama dan Papa boleh dapatkan pelbagai lagi info menarik yang lain di SINI!


Penafian: Sebarang maklumat, informasi serta perkongsian pakar yang terdapat dalam artikel ini adalah untuk tujuan pendidikan sahaja dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat perubatan daripada pihak KelabMama. Untuk sebarang kebimbangan berkaitan kesihatan, anda dinasihatkan untuk berunding dengan pakar kesihatan atau pengamal perubatan sah.