KelabMama

Anak Kecil Dipukul, Ditampar Serta Dijerut Ibu Semasa Tukar Pampers

Allahu..apalah salah anak itu sampai si ibu sanggup pukul, tampar serta jerut anaknya ketika dia menukar lampin. Video yang viral di media sosial yang berdurasi 1 minit 35 saat itu menunjukkan mangsa dipukul, ditampar, dijerut tanpa belas kasihan seolah-olah melepaskan geram. Tapi kenapa tergamak dia perlakukan begitu kepada si kecil yang tak bersalah?

https://www.kelabmama.com/story_wordpress/wp-content/uploads/2019/06/getfvid_64459693_583332345525205_5818933262986248192_n.mp4
Sumber : Polis Diraja Malaysia facebook

Ditampar, ditekan dengan kuat

Dalam video itu menunjukkan muka mangsa yang dalam lingkungan 2 tahun itu ditampar, dada serta kakinya ditekan dengan kuat oleh wanita kejam ini. Mangsa yang masih kecil sudah tentu tak mampu nak melawan dan hanya mampu menangis menahan sakit. Tapi malangnya wanita ini tak mengendahkan langsung tangisan si anak yang kesakitan malah di pukul lagi dan lagi tanpa belas kasihan.

Dipukul di belakang badan

Saat wanita ini nak membuka baju anaknya tapi anaknya tak memberi kerjasama, dia terus memukul dengan kuat di belakang badan anaknya. Tak cukup dengan itu, wanita kejam ini juga cuba buka pakaian mangsa secara paksa siap mengoncang mangsa sekuat hati sehingga membuatkan anak kecil itu terjerut pada bajunya sendiri dan kemudian dihempasnya mangsa ke atas tilam. Allahu kejamnya!

Sehingga kini pihak polis masih mencari dan mengesan wanita terbabit dan sekiranya mama ada maklumat bolehlah menghubungi mana-mana balai polis berdekatan.

Apa yang perlu dilaporkan?

Laporan perlu mengandungi perkara-perkara berikut:

Bagaimana untuk membuat laporan mengenai penderaan?

#Melalui Talian Nur

Sila berikan maklumat terperinci berkenaan kes penderaan dan pengabaian yang disyaki supaya pegawai JKM dapat menilai keperluan dan tindakan sewajarnya dapat diambil.

#Melalui hospital

Individu yang membawa kanak-kanak ke Jabatan kecemasan/Pesakit luar kerana penderaan ,mereka akan terus dirujuk ke Pusat perhentian Setempat (One Stop Crisis Center) di hospital.

#Melalui polis

Ini amat digalakkan terutamanya bagi kes penderaan seksual supaya membolehkan pegawai perubatan untuk melakukan pemeriksaan fizikal dengan segera terutamanya bagi kes baru yang disyaki penderaan seksual

Siapa yang perlu melaporkan tentang penderaan kanak-kanak?

“Mandated reporters”

Di bawah undang-undang Malaysia, Akta Kanak-kanak 2001, doktor, ahli keluarga dan penjaga kanak-kanak adalah tiga kumpulan yang dipertanggungjawabkan untuk melaporkan dengan segera jika mengesyaki kanak-kanak telah didera secara fizikal,atau emosi akibat dari penderaan yang teruk, pengabaian, terbiar atau terdedah, atau didera secara seksual kepada pegawai pelindung Jabatan Kebajikan Masyarakat (Jabatan Kebajikan Masyarakat).

Sekiranya doktor, ahli keluarga dan penjaga kanak-kanak tidak mematuhi dengan melaporkan mereka boleh didenda tidak melebihi RM5000 atau dipenjarakan tidak melebihi dua tahun atau kedua-dua sekali (Akta Kanak-kanak 2001, Section 27-29).

Kaunselor, guru dan orang awam juga perlu melaporkan kes penderaan sekiranya kanak-kanak tersebut memberitahu mereka walaupun mereka tidak diwajibkan untuk melaporkannya. Mereka boleh melapor kepada polis juga

Kenapa penting untuk melaporkan semua kes penderaan?

Apa akan berlaku selepas laporan dibuat?

Sumber : The Reporter, MyHealth

Pesanan Mama Siti

Tak sanggup rasanya nak tengok video ni lama-lama. Kenapalah masih ada wanita yang tak berhati perut dan tak ada belas kasihan langsung pada anak kecil yang tak berdosa ni. Mama Siti harap pesalah ni dapat ditangkap dan dihukum sewajarnya dengan apa yang dia dah lakukan pada anak kecil itu.