KelabMama

Anak Mama Akan Join ‘School Trip’? Ini Tips Untuk Kurangkan Rasa Risau Mak Ayah

murid-murid menyertai lawatan sekolah di Malaysia

Kredit gambar: fn.artworks / Shutterstock.com

Kem-kem sekolah ni tidak akan dapat dielak apabila anak kita dah masuk alam persekolahan. Mesti ada kem motivasi, kem kepimpinan malah lawatan ke zoo pun ada! Lagi-lagi masa musim cuti sekolah yang panjang ni kan.

Kredit gambar: SYAZWAN YAZID / Shutterstock.com

Sebagai ibu bapa, Mama mungkin akan lebih risau dengan keadaan anak-anak sewaktu lawatan sekolah ni, terutamanya bagi mereka yang pertama kali membenarkan anak menyertai lawatan sekolah tersebut.

Kadangkala mereka akan terlalu teruja dan hilang kawalan sewaktu berada di luar sekolah bersama rakan-rakan. Mama Siti faham akan kebimbangan Mama. Sebab itu, Mama Siti mempunyai beberapa tips untuk kurangkan rasa risau Mama dan Papa tu!

Jom kita baca dengan lebih lanjut.

5 Tips Untuk Lawatan Sekolah Anak Berjalan Lancar

1. Pakaian Yang Sesuai

Pastikan anak-anak berpakaian yang selesa dan bukannya memakai baju tidur atau baju mandi ya Mama! Beri pakaian yang sesuai seperti baju cotton, seluar yang senang untuk bergerak.

Sepasang kasut yang selesa atau kasut sukan adalah satu kemestian juga!

Tiada siapa yang suka kaki melecet atau cedera. Oleh itu, sediakan pakaian yang sesuai untuk mereka sewaktu lawatan sekolah ni.

2. Beg Galas Yang Lengkap Dengan Keperluan Asas

Mempunyai barang yang lengkap di dalam beg galas anak-anak adalah satu kemestian! Pastikan Mama sudah sediakan barang-barang keperluan mereka seperti air, plaster, tisu, beberapa snek sihat, telefon kecemasan, dan lain-lain.

Lebih baik bersedia daripada menyesal! Berbaloi juga untuk berikan mereka beg galas yang ringan dan selesa untuk kanak-kanak.

Dengan cara ini, mereka tidak akan merasakan ia adalah aksesori lain yang “perlu mereka bawa di belakang”.

3. Berikan Telefon Kecemasan

Mungkin Mama rasa ia terlalu awal untuk memberi mereka telefon kecemasan, tetapi jika berlaku sesuatu kecemasan, mereka boleh hubungi Mama dengan segera.

Terangkan pada mereka ia hanya telefon kecemasan dan telefon apabila berdepan dengan situasi kecemasan. Ajarkan mereka apa itu situasi kecemasan yang mungkin akan berlaku dan bila boleh gunakan telefon tersebut.

4. Penjejak GPS

Terdapat banyak kes keculikan dan kehilangan anak. Lagi-lagi apabila mereka berada di luar sekolah.

Untuk langkah berjaga-jaga, berikan mereka penjejak GPS ini. Dengan menggunakan alat ini, Mama dapat pastikan mereka masih dalam perjalanan ke destinasi.

Penjejak GPS yang baik untuk kanak-kanak mestilah memberi Mama penjejakan lokasi masa nyata, bukan lokasi terakhir mereka berada dan juga harus ada ciri menghubungi anak-anak apabila Mama berasa risau.

5. Ajarkan Mereka Perkara Asas

Sebelum mereka pergi ke mana-mana lawatan sekolah ataupun kem, pastikan Mama dan Papa bincangkan persediaan mereka.

Sediakan mental dan fizikal anak-anak supaya mereka akan tahu apa yang akan berlaku sewaktu lawatan tersebut – Mama boleh rujuk guru yang bertanggungjawab untuk bantu terangkan pada anak-anak.

Ingatkan anak-anak untuk mendengar arahan guru-guru dan jangan terlalu seronok sampai tak ingat dunia! Pastikan mereka dengar dengan teliti dan ulang semula apa yang telah diberitahu supaya mereka faham.

Mungkin ia agak susah untuk kita lepaskan anak kita bersama cikgu-cikgu ke lawatan sekolah, lagi-lagi di luar kawasan sekolah.

Oleh itu ambilah langkah berjaga-jaga. Harap-harap tips ini dapat membantu Mama sediakan anak dari segi mental dan fizikal sewaktu ada lawatan sekolah ini.


Dapatkan lebih banyak tips keselamatan anak-anak di SINI!