KelabMama

“Tak cikgu, ini bukan gurau..” Anak dibuli, dada ditusuk pensel

Kes buli disekolah seakan takkan pernah berhenti. Pasti ada saja kes buli yang viral sana sini. Terbaru, kisah seorang ibu yang terkilan bila anaknya yang baru saja didaftarkan masuk ke sekolah baru dibuli oleh rakan sekelas. Bukan pertama kali ia terjadi tapi kali kedua.

Si ibu menyangkakan kejadian kali pertama takkan berulang lagi setelah dia bertemu dan menasihatkan murid tersebut. Tapi sangkaannya salah, anaknya masih dibuli malah kali ini lebih teruk. Allahu.

Jangan pandang ringan soal anak-anak

Macam Ni la.. Ibu2..ayah2..

Andai kata anak kita mengadu di buli..

Anak kata duit kena ambik.. Anak kata tak selesa.. Anak rasa takut nak pergi sekolah.. Anak kita tiba2 murah dan macam2 lagi perubahan..

Tolong la.. Tolong sangat2.. Jangan berdiam diri.. Jangan kata anak buang tebiat la.. Anak buat perangai la.. Tak Ibu2.. Kita silap.. Sebenarnya anak kita menyimpan seribu duka.. Kita pandang ringan soal anak-anak kat sekolah sebab kita rasa anak-anak selamat di tangan guru-guru.. Tapi sebenarnya.. Anak kita Sangat susah nak bersuara pada cikgu.. Dalam kes saya.. Nasib banyak bukti dari kawan-kawan sekelas dia.. Kawan-kawan dia nampak apa yang berlaku.. So kat sini kita tahu jalan cerita.. Baru dua minggu lepas kes anak saya kena buli.. Baru anak nak baik trauma.. Mai pula kes ni Lagi.. Allah mak mana yg tak sedih semua.. Jadikan pengajaran buat semua..

Anak dibuli

2 minggu lepas masa suami ambik anak balik dari skolah.. Anak dalam keadaan sedih menangis dan kotor.. Ayah dia tanya kenapa..dia bagi tau dia di buli.. Di tumbuk, di tendang.. Dan rakan-rakan lain ketawakan dia..bila di tanya kenapa kawan-kawan buat macam tu.. Anak bagi tau sebab dia pelajar baru.

Kedua.. Ada budak boleh kata hari-hari minta duit dia..ok anak saya ni selera makan memang seronok sangat. Saya bagi rm5 mesti habis.. Biasa dia akan makan 2 kali.. Dan beli air sekali.. Tapi saya nampak dia. Dalam 2 minggu lepas daftar sekolah baru.. Balik je dia lapar yang macam tak makan apa-apa lagi..rupanya duit belanja dia tinggal rm3.. Rm2 beli makan rm1.. Dia tak bagi tau saya sebab takut saya marah.. Ibu tak marah nak.. Ibu sedih lagi ada la..

Kes tu saya maklum pada pihak sekolah.. Anak dan budak yg selalu ambik duit tu pun dipanggil.. Cikgu bagi nasihat dan anak saya sekali kena marah.. So settle macam tu ja..

Satu hari.. Saya yang ambik anak kat sekolah.. Sampai-sampai saja.. Ada seorang budak ni minta maaf kat saya.. Dan dia ganti rm2 kat anak saya.. Tu pun sebab cikgu suruh ganti.. Dia ambik berpuluh ringgit.. Ganti rm2 ja.. Ok. Saya ni jenis pemaaf.. Kata takpe la saya halal dunia akhirat.. Dan pesan jangan buat lagi.. Saya nampak dia serik..

Tiba-tiba.. Dia bersuara.. Makcik.. Yang pukul anak makcik bukan saya tapi dia(yang buat anak saya harini).. Saya tengok budaknya pendiam.. Sepatah pun tak. Kata.. Saya tanya betul ke kamu. Buat anak makcik.. Dia angguk mengaku.. Dengan lembut saya pesan.. Jangan buat lagi ya.. Sian. Anak. Makcik.. Dia baru lagi takde kawan.. Ok.. Habis kat sini saya ingat dah takde dah..

Harini saya pergi pekan rabu dgn suami.. Dalam. Perjalanan nak. Balik.. Sekolah call. Minta datang sekolah dan. Bawa anak. Ke hospital.

Setibanya saya kat sekolah.. Saya tengok anak saya dengan baju Terbuka sedang duduk dan mengerang kesakitanmasa ni saya tak tau lagi anak sakit apa.. Yang saya tahu anak saya menangis dan saya sekali datang perasaan geram yang rasa nak tengking siapa yang ada kat situ. Di penjuru meja.. Saya tengok ada seorag budak lelaki yang saya kenal sangat siapa dia.. Ya.. Dia la yang saya nasihat dengan lembut sebelum ni..

Cikgu tanya betul ke kamu buat qayyum..dia kata ya.. Ya allah nak luruh jantung sy..sy terdengar cikgu kata.. Depa ni main gurau2.. Tu sampai jadi macam ni.. Saya kata gurau!!!!!!!!
Tak cikgu ni bukan gurau.. Sebab buli ni dah berulang.. Saya tanya anak macam. Mana. Blh jd..
Anak cerita.. Kisahnya dia dah siap buat kerja yang cikgu dah bagi.. So anak saya dah siap.. Dia nak hantar la.. So budak tu. Kata jap.. Jangan hantar dulu.. Tapi anak saya. Nak hantar juga sebab takut kena marah.. Dari situ la. Budak tu buat.. Pertama.. Dia buat dengan pensel yg tumpul.. Tapi tetap tembus dan ada kesan kat dada anak saya.. Tak habis kat situ.. Dia ambik pensel yang lebih tajam terus tertusuk kat dada.. Siap budak tu kata nak bunuh dan padan muka

Nasib kawan2 dia terus panggil cikgu… Ibu2.. Ibu2 nampak benda ni. Kecil je. Kan.. Tapi tak… Kesan dia. Sangat-sangat dalam.. Moga dijadikan pengajaran buat semua.. Sekian..

Sumber : Mell Koleksi Balqis

BACA JUGA ANAK ANDA MUNGKIN PEMBULI ATAU MANGSA BULI JIKA ADA PERANGAI BEGINI!

Pesan Mama Siti

Alahai kesiannya adik ni. Kenapalah budak-budak sekarang berani sampai tahap macam tu ye? Salah mak bapak ke atau salah anak itu sendiri? Haih..kalau Mama Siti kat tempat ibu ni agaknya dah kena cili budak tu. Semoga kisah ni jadi pengajaran buat semua. Terutamanya kepada anak yang selalu dibuli tu mama papa ambil lah tindakan jangan biar melarat.