KelabMama

Amalan Mulia Ramadan Ini: Macam Mana Nak Ajar Sedekah Pada Si Manja?

Pada bulan Ramadan yang mulia ini, kita perlu banyak bersedekah pada orang yang lebih memerlukannya untuk menambah pahala untuk akhirat. Mesti Mama cari cara-cara untuk ajarkan si manja untuk bersedekahkan?

Mama Siti ada tips yang boleh membantu masalah Mama ni!

Jom kita tengok sama-sama.

6 Tips Didik Anak Amalan Sedekah Sepanjang Ramadan

1. Fokus Pada Mesej Disebalik Amalan Bersedekah

Sebelum tunjukkan cara bersedekah, Mama harus beritahu mereka serba sedikit tentang amalan bersedekah ini. Bagi mereka faham dulu tentang konsep bersedekah.

Dengan itu mereka lebih faham kenapa kita perlu bersedekah, lagi-lagi pada bulan yang mulia ini.

2. Jadi Pemurah Dengan Anak Mama

Bila mereka teringin atau Mama hendak memberi ganjaran pada mereka. Belanjakan mereka bila diminta. Bukanlah selalu tapi ia dapat membantu Mama untuk tidak menjadi kedekut dengan anak sendiri.

3. Puji Anak Mama Ketika Mereka Lakukan Perkara Baik Tak Kira Masa

Kredit gambar: Shutterstock

Apabila mereka menunjukkan kelakuan yang baik, ringan-ringan mulut untuk puji mereka. Pujian memupuk keyakinan diri anak Mama.

Mereka akan lebih positif tentang diri mereka dan lebih bangga dengan diri sendiri. Puji anak Mama ikut umur mereka dan perkara yang berbeza.


4. Galakkan Amalan Sedekah Dalam Keluarga

Kredit gambar: Shutterstock

Tunjuk pada mereka bagaimana kita perlu bersedekah. Di dalam dunia ini tak semua orang berkemampuan, oleh itu kita harus bersedekah untuk menolong mereka dan banyakkan pahala di akhirat.

5. Ajar Anak Untuk Selalu Bersyukur

Ingatkan mereka untuk sentiasa bersyukur dengan nikmat Allah S.W.T. Nikmat itu setimpal dengan kesyukuran kita. Jika kita bersyukur kepada Allah, Allah akan menambah dan memberkati kita.

Tetapi jika anda tidak bersyukur, nikmat akan hilang dan hukuman serta-merta mungkin mengikuti dalam kehidupan dunia sebelum Akhirat. Nikmat yang paling besar ialah keimanan.

6. Senyum Itu Juga Sedekah!

Kredit gambar: Shutterstock

Selalu ajar anak-anak untuk senyum. Kita dapat pahala sedekah.

Rasulullah SAW bersabda: “Senyum kalian bagi saudara adalah sedekah, melakukan kebaikan dan mencegah kemaksiatan untuk saudaranya juga sedekah, dan menunjukkan jalan bagi seseorang yang tersesat juga adalah sedekah” – Riwayat Tirmizi dan Abu Dzar.


Dapatkan lebih banyak tips amalan bulan Ramadan di SINI!